عنوان پایاننامه
نقش واسطه ای انگیزش درونی در رابطه بین ادراک از سبک فرزند پروری والدین و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76209;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2497;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76209;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2497
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- طوبی چگینی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- پژوهش حاضر بهمنظور تعیین نقش واسطهای انگیزش درونی در رابطه بین ادراک از سبکهای فرزند پروری والدین و تابآوری تحصیلی دانش آموزان دختر انجامگرفته است. به این منظور تعداد 312 دانشآموز کلاس دوم متوسطه آموزشوپرورش منطقه 18 شهر تهران به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به سه مقیاس ادراک شیوه والدینی (POPS)، مقیاس تابآوری تحصیلی مارتین (2003) و مقیاس انگیزش درونی والرند پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از شاخص و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش واسطهای انگیزش درونی از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ادراک از سبکهای فرزند پروری والدین (درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی والدین) با تابآوری تحصیلی (P<0/01) رابطه مثبت معنادار دارند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ادراک از سبکهای فرزند پروری با واسطهی انگیزش درونی بر تابآوری تحصیلی تأثیر غیرمستقیم و مثبت معنادار دارد. درمجموع ادراک از سبکهای فرزند پروری والدین 15 درصد از انگیزش درونی را تبیین میکند و 35 درصد از تابآوری تحصیلی توسط ادراک از سبکهای فرزند پروری والدین و انگیزش درونی پیشبینی میشود. با توجه به یافتهها میتوان گفت که انگیزش درونی نقش واسطهای در رابطه بین ادراک از سبکهای فرزند پروری والدین و تابآوری تحصیلی دارد.
- Abstract
- The pourpose of this study was to investigate the mediation role of intrinsic motivation in relationship between perceptions of parenting styles with academic resilience among high school famle students. For this reason 312 participant were selected by cluster sampling among the twic grade student of high school in Tehran education 18.They completed the Perceptions of Parents Scales (Grolnick, Deci, & Ryan, 1997), academic resilience scale (Martin, 2003) and subscales of Intrinsic Motivation (IM).To analyze the data, use was made of statistical metods and indexes including frequency, percentage, mean, standard deviation, pearson coefficient of correltion and also for invstigation of mediating role of intrinsic motivation use was made of path analysis. Results indicated that there were positive significant relationship between perceptions of parenting styles(involvement, Autonomy support and Warmth) and academic resilience P<0/01. Results of path analysis revealed that perceptions of parenting styles had indirect and positive effect via intrinsic motivation on academic resilience. Overal perceptions of parenting styles explaind 11%of the variance for intrinsic motivation and parenting styles and intrinsic motivation explained 21% of the variance for academic resilience. Based on these findings, intrinsic motivation seems to have a mediating role in the relationship between perceptions of parenting styles and academic resilience. Keywords: perceptions of parenting style, Involvement, Autonomy support, Warmth, Intrinsic motivation, Academic Resilience.