بررسی تاثیر چرخه زندگی بر انگیزه های سفر گردشگران خروجی ایرانی(مورد مطالعه گردشگران خروجی به کشور ترکیه)
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002521;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76495;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002521;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76495
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۹۵
- دانشجو
- سکینه حمزه زاده
- استاد راهنما
- حمیدرضا یزدانی
- چکیده
- چکیده بازاریابی موفق یک مقصد کردشگری به درک کامل از انگیزه های گردشگران بستگی دارد. بنابر این درک و شناسایی انگیزه می تواند به درک چرایی سفر گردشگران و اینکه از چه چیزی میخواهند لذت ببرند ، کمک کند. چرخه ی زندگی یکی از عواملی است که به شدت باعث تغییر در نگرش و به تبع آن انگیزه های گردشگران می شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر چرخه ی زندگی بر انگیزه های گردشگران ایرانی که به کشور ترکیه سفر می کنند ، می باشد. در این پژوهش انگیزه های گردشگران با استفاده از ادبیات نظری و موضوع و پیشینه آن شناسایی شدند. حداقل حجم نمونه 384 نفر بوده که 521 پرسشنامه قابل تحلیل از گردشگران ایرانی که به کشور ترکیه سفر کردند جمع اوری شد و از تجزیه تحلیل عاملی تاییدی ، جهت ازمون روایی پرسشنامه استفاده شد. با استفاه از ازمون T مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) ،داده ها تحلیل شدند که براساس تجزیه و تحلیل داده های جمع اوری شده ، نتایج نشان داد که بین افراد که بین افراد با چرخه ی زندگی متفاوت در انگیزه های نوجویی ، فرار/استراحت و نوستالژی هیچگونه رابطه معناداری مشاهده نشد ؛ در حالی که در انگیزه های خویشاوندی ، استقلال ، ارتباط (امنیت) ، خودشکوفایی ، انزوا ، تعامل با میزبان ، تجربه ی عشقی و محدودیت های اجتماعی-فرهنگی و اداری_سیاسی موجود در کشور رابطه معنادار مشاهده شد. در نهایت با توجه به نتایج پژوهش پیشنهادهایی ارائه گردید که مهمترین آن توجه هرچه بیشتر مجریان صنعت گردشگر ی در برنامه ریزی های خود ، به عامل گریز/استراحت می باشد. کلید واژه ها: انگیزه¬های/نیازهای سفر، الگوی انگیزش، چرخه ی زندگی ، نردبان (سلسله مراتب) نیازهای سفر، الگوی انگیزه¬های سفر
- Abstract
- successful marketing of a tourism destination depends on understanding of tourists' motivations. understanding motivation can therefore help to advance the understanding of why tourists travel and what they want to enjoy .life cycle is one of the factors that leads to significant changes in attitudes and consequently tourists motivations . The aim of this study is to investigate the effect of life cycle on motivation of Iranian outbound tourists who are traveling to Turkey . In this study , first the tourists' motivations were identified by examining review of literature and relevant backgrounds . The research population consisted of Iranian tourists who were traveling to Turkey ; At least 384 questionnaires should be distributed according to Cochran formula . accordingly 650 questionnaires were distributed by using systematic random sampling , and finally 521 usable ones were collected . The data was analyzed by using T-test and one-way Variance ( ANOVA ) . the results showed that in motivation such as escape/relax , novelty and relationship , there was no significant differences among people with different life cycle . whilst, there was a meaningful relationship in motivations namely : kinship , autonomy , self-actualization , isolation ,host-site involvement , stimulation , romance , social-cultural and political-administrative limitations. Key terms: travel motivation , motivation pattern , life cycle , travel motivational ladder , travel motivational pattern