رویاهای سایکودلیک : خوانش نو تاریخی پرواز بر فراز آشیانه فاخته در ضد فرهنگ آمریکایی
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1993;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77494;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1993;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77494
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- سروش حقیقی
- استاد راهنما
- مریم سلطان شهدتاج بیاد
- چکیده
- با ظهور داروهای روان گردان در اوایل دهه ی شصت میلادی در آمریکا صورت هنرهای تجسمی، موسیقی و همچنین ادبیات تغییر بنیادی یافتند. تاثیر این تغییر در آثار نشات گرفته از جنبش ضد فرهنگ آمریکایی ،به خصوص در نوشته های ادبی آن دوره همچون 'پرواز بر فراز آشیانه ی فاخته اثر کن کیزی، کاملا قابل مشاهده است، .در این کتاب طرح داستان استعاره ای از یک نوع سفر سایکودلیک برای شخصیت های داستان از جمله رییس برامدن و مک مورفی در تیمارستان است که نماد ایدئولوژی غالب در جامعی آمریکاست. از نگاه نظریه ی نو -تاریخی هر عملی در شبکه ای از اعمال مادی دیگر قرار می گیرد و آثار ادبی وسیله ی برای بیان و نشان دادن ایدئولوژی فرهنگی توسط نوشته های همراستا است. این تحقیق با استفاده از نظریه ی نو-تاریخی که کاملا همراستای چارچوب فکری فوکوقرار می گیرد در تلاش است تا از آثار تجربه ی سایکودلیک و روابط قدرت در کتاب 'پرواز بر فراز آشیانه ی فاخته' پرده برداری کند که این خود انعکاسی از ایدئولوژی حاکم درضد فرهنگ آمریکای پسا جنگ است.
- Abstract
- With the advent of psychedelics in early 1960s the face of visual arts , music as well as literature have gone through a drastic metamorphosis and the effect is well perceived in literature produced in Counter-Culture movement epitomized in works of fiction such as One Flew Over The Cuckoo’s Nest by Ken Kesey. In this work, the plot is a metaphorical enactment of a psychedelic journey of McMurphy and Chief Bromden through incorporating symbolization of the mental hospital as a representation of dominant ideology of American society. According to New Historicism, every expressive act is embedded in a network of material practices and works of art are means to represent the ideology of culture through resonant texts. This study using a New Historical approach aligned with Foucauldian theoretical framework attempts to unveil the traces of psychedelic experience and power relations in Ken Kesey’s One Flew Over The Cuckoo’s Nest as a reflection of ideology present in post war American Counter-Culture. Key words: Psychedelics, New Historicism, Counter-Culture, Power, The State, Discipline.