عنوان پایاننامه
قدرت جمعیت پهلوی اول
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4273;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78261;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP4273;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78261
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- هادی کشاورز
- استاد راهنما
- احمد خالقی دامغانی
- چکیده
- چرا دولت یا نظام سیاسی یا حکومت، مسئولیت هدایت و اداره رفتار افراد « چه در مقام فرد و چه در مقام گونه» را بر عهده میگیرند؟ پاسخ به این سوال را می توان با طرح چشم انداز «حکومتمندی» از سوی فوکو دنبال کرد، که در آن سه مقوله دولت، قدرت و سوژه از طریق تکنیک های انظباطی و تنظیمی با هم ارتباط برقرار میکنند و در روند تکاملی آن، دولت به جای استفاده از تکنیک های مبتنی بر زور و خشونت برای کنترل از تکنیک های نرم، مخفی و منعطف در اداره افراد و جمعیت ها استفاده میکند. در این پژوهش نیز سعی گردیده است با توجه به مسئله حکومتمندی فوکو، سیر تحول در هنر حکومت کردن و شکلگیری آیینهای جدید حکمرانی در ایران بررسی گردد تا نشان دهیم که دولت ها و حکومت ها در ایران، بخصوص بعد از مواجهه با غرب و اطلاع از شیوه حکمرانی آن ها و نحوه کنترل جمعیت، سعی در اداره عقلانیتر، قاعدهمندتر و پنهانتر مردم در جهت افزایش فرمانبری آنها و افزایش قدرت دولت داشته اند. روند تغییر آیین حکمرانی و اداره و کنترل افراد گرچه از دوره عباس میرزا آغاز و با گذر از اصلاحات امیر کبیر و سپهسالار به مشروطه رسید؛ اما تغییرات و اصلاحات در حکمرانی این دوره ها جزئی و بخشی بود و بیشتر امور نظامی، بوروکراسی و آموزشی را، آن هم برای عده ای محدود، در بر میگرفت که عمدتا از لحاظ مکانی محدود به پایتخت و نهایتا چند شهر بزرگ می شد. اما در دوره پهلوی اول با انجام سیاستها و اصلاحات همه جانبه تر رضا شاه آیین حکمرانی در جهت کنترل و اداره جمعیت و افراد انسجام همه جانبه و کامل تری به خود گرفت و به نوعی افزایش فرمانبری و افزایش قدرت و نفوذ دولت را به دنبال آورد.
- Abstract
- Why state or political system or government takes the responsibility for conducting, managing and directing people's behavior be individuals or mass? To answer this question we can follow the landscape "Governmentality" presented by Foucault, in which the three categories of government, subject and power are regulated through disciplinary techniques and during an evolutionary process. The state, instead of using the techniques based on force and violence, applies soft, hidden, and flexible techniques methods in controlling the individuals and the mass. This study also tries to analysis and examine the development of the art of governing and formation of its new rituals in Iran according to the Governmentality by Foucault. To show that the states and governments in Iran especially after their confrontation with the West and learning about the West's methods and practices of governing and ways of controlling the population, are trying to apply more rational, hidden, and systematic methods to increase the people's obedience and their own power. Although this changing process of governing, directing and controlling started with Abbasmirza and after passing Amirkabir's Reformation reached Sepahsalar in Mashrooteh. But the changes and reforms in governing made over the mentioned periods were inconsiderable, minor and in parts and mainly included military section, bureaucracy and education and even in these cases were merely for a limited number of the population which were focused on the capital and big cities. But in the first part of Pahlavi dynasty with more comprehensive policies and reforms by Reza Shah, governance in order to manage and control the population and people took a more comprehensive and cohesive form. And somehow brought about more increase in people's obedience and state power and influence.