عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با مدیریت تغییر در مدارس متوسطه دوره دوم شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ تیر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با مدیریت تغییر در مدارس متوسطه دوره دوم شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75465;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2484;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75465;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2484
    تاریخ دفاع
    ۱۵ تیر ۱۳۹۵

    هدف این پژوهش، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با مدیریت تغییر در مدارس متوسطه دوره دوم شهر تهران از دیدگاه دبیران بود. روش پژوهش، توصیفی– همبستگی بوده است. برای تعیین حجم نمونه از جامع? 7731 نفری دبیران مدارس متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 با کمک فرمول کوکران، 367 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه تعدیل شده فرهنگ سازمانی دنیسون و پرسشنامه محقق ساخته مدیریت تغییر با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 و 79/0 استفاده شد. روایی پرسشنام? فرهنگ سازمانی با توجه به استاندارد بودن و نیز استفاده دربسیاری از تحقیقات پیشین تأیید گردیده علاوه بر آن روایی محتوایی و صوری هر دو پرسشنامه نیز به تأیید اساتید راهنما و مشاور رسید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی تست تک نمونه ای، همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت فرهنگ سازمانی در مدارس متوسطه دوره دوم شهر تهران پایین تر و وضعیت مدیریت تغییر بالاتر از متوسط نظری است. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و مدیریت تغییر و مولفه های آن ها رابطه مثبت و معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین دوازده بعد فرهنگ سازمانی پنج بعد یادگیری سازمانی، چشم انداز مشترک، اهداف و مقاصد، توانمندسازی و مشتری محوری هر یک به ترتیب 61?، 29?، 25?، 19? و 16? درصد از مدیریت تغییر را پیش بینی می کنند و روی‌هم‌رفته 85? درصد از مدیریت تغییر را تبیین می نمایند. ولی ابعاد تیم محوری، توسعه قابلیت ها، ارزش های بنیادین، توافق، هماهنگی و یکپارچگی و ایجاد تغییر پیش بینی کننده مناسبی برای مدیریت تغییر نمی‌باشند.
    Abstract
    The aim of this study was to investigate the relationship between organizational culture and change management in high schools in Tehran from teachers' point of view. The research method has been descriptive - correlation. The sample of 7731 members community high school teachers in Tehran of the academic year 94-95 with a sample of 367 persons were chosen via appropriate stratified sampling With the help of the formula of Cochran. For data collection, a questionnaire was adjusted Denison organizational culture and researcher-made questionnaire change management with 0/77 and 0/79 respectively Cronbach's alpha coefficient was used. Organizational culture questionnaire validity according to the standard and also used in many of the previous research has been approved in addition to the Content and face validity also to approve a questionnaire both supervisors and advisers. To analyze the data from the tests sample t-test, Pearson correlation and stepwise regression were used. The results of research showed that the status of organizational culture in high schools in Tehran is lower and the status of the change management is higher than the theoretical average. Also The Pearson correlation test results showed that the organizational culture and change management and its components are positive and significant correlation exists at 0/01 level. Also the results of Regression analysis showed that among the twelve components of organizational culture five components of organizational learning, common vision, goals and objectives, empowerment and Customer focus each respectively %61, %29, %25, %19 and %16 and overall, explains %85 of change management. But components team-based, development capabilities, core values, Agreement, Coordination and integration and to bring about change components Prediction not suitable for change management. Keywords: organizational culture, change management, high schools