عنوان پایان‌نامه

شناسایی عوامل موثربرانتخاب بین آژانس های مسافرتی واینترنت درتصمیم گیری سفرمسافران



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی عوامل موثربرانتخاب بین آژانس های مسافرتی واینترنت درتصمیم گیری سفرمسافران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77549;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77549
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    محسن نظری

    هدف اصلی این پژوهش تدوین مدلی برای بازار کارای اطلاعاتی ایران بر مبنای مطلوبیت استفاده کنندگان پایگاه‌های اطلاعاتی در ایران، بوده است، که بوسیله پنج پرسش اساسی بررسی شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی- توسعه‌ای است و در آن از روش های کمّی و کیفی همزمان استفاده شده است، بنابراین روش تحقیق این پژوهش روش آمیخته است. اولین بخش این تحقیق مطالعه متون مختلف در ارتباط با بازارهای کارا و مطلوبیت مصرف کنندگان با روش تحلیل محتوای کیفی بود، جامعه مطالعه متون، طرح های تحقیقاتی، پایان نامه ها، و مقالاتی که از سال 2011-2016 در هر دو حوزه مذکور در پایگاه های اطلاعاتی ابسکو، سیج، ساینس دایرکت، پروکوئست و امرالدارائه شده اند، بود.برای کشف مولفه های مطلوبیت استفاده کنندگان پایگاه های اطلاعاتی، علاوه بر مطالعه متون، از مصاحبه اکتشافی نیز استفاده شد. جامعه هدف کاربران سه مرکز اطلاع رسانی بودند که در مقابل ارائه خدمات خود پول دریافت می کنند: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت صنعتی، و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران.از نمونه گیری هدفمند برای انتخاب مصاحبه شوندگان استفاده شد. در مرحله پیمایشی حوزه مطلوبیت مصرف کنندگان، جامعه مورد نظر استفاده کنندگان نهایی پایگاه های اطلاعاتی بودند، با توجه نامشخص بودن تعداد جامعه، نمونه 200 نفری برای این پژوهش از میان مصرف کنندگان و بصورت کاملا تصادفی انتخاب و پرسشنامه مطلوبیت توسط آنها تکمیل شد؛ و تکنیک معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار پی.ال.اس بر روی آنها انجام شد. برای اطمینان از مولفه های کارایی برای بازار پایگاه های اطلاعاتی در ایران، 10 نفر از نمایندگان پایگاه های اطلاعاتی در ایران مولفه ها را با استفاده از دلفی اولویت بندی کردند. در بخش نظریه زمینه ای، 27 مصاحبه عمیق انجام شد. از تحلیل داده ها 5 مقوله برای مطلوبیت مصرف کنندگان پایگاه های اطلاعاتی: نیاز اطلاعاتی، کیفیت، مشوق ها، اطلاعات پیشین و ویژگی های فردی و اجتماعی؛ و 4 مقوله اطلاعات محوری، خطی بودن، منطق و عقلانیت، وحجم بازار، برای بازارهای کارای پایگاه های اطلاعاتی بدست آمد؛ ضمنا از کدگذاری نظری مصاحبه های مرتبط با بخش نظریه زمینه ای و پارادایم های شش مرحله ای کد گذاری های محوری و گزینشی، واز بررسی ارتباطات بین آنها مدل ابتدایی ارتباط بین بازارهای کارا و مطلوبیت مصرف کنندگان پایگاه های اطلاعاتی در ایران طراحی گردید؛ حاصل این پژوهش سه مدل است: مدل اول مربوط مطلوبیت مصرف کنندگان پایگاه های اطلاعاتی در ایران است، که با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری می تواند یک مدل معتبر باشد، مدل دوم مربوط به بازارهای کارای پایگاه های اطلاعاتی در ایران است که اعتبار این مدل نیز براساس اولویت بندی دست اندر کاران پایگاه های اطلاعاتی در ایران تایید شده است و مدل نهایی که برخاسته از نظریه زمینه ای است در واقع به ارائه نظریه ای جدید در خصوص بازارهای کارا منجر شده استبازار کارای پایگاه اطلاعاتی در ایران بر اساس مطلوبیت مصرف کنندگان پایگاه های اطلاعاتی قابل تعریف است.
    Abstract
    The main purpose of this research has been to propose a model for efficient information market the base of utility of Iranian databases consumers. There were 5 questions: what are the creating utility factors in Iranian database consumers? What are the factors of efficient information markets? How is the relationship model of utility factors of Iranian databases consumers? How is the relationship model of database efficient markets in Iran? How is the relationship model of information efficient markets base on utility of Iranian databases consumers? This research used development-applied approach, with mixed method to achieve its purpose. The first section was reviewing the related literatures to the market efficiency and utility; In order to achieve that, summarizing content analysis techniques was used, The study population was utility and efficient market related publications that published in the 5 years period of 2011-2015, indexed on Science Direct, ProQuest, Emerald, Sage and Ebsco information databases. In second step the researcher performed an exploratory interview with Iranian scientific database users; the research population considered for the interviews was users who paid money for each information services, so tree center were chosen: central library and document center of university of Tehran, industrial management institute central library, and Iranian research institute for information science and technology. Interviews were conducted by a 6 people team, at 6 months, members of the population were selected that were employed, and hadn’t free access to databases, and they have higher education than Ba or Bs, the number of this people was 135, which 100 person were selected for interviews. In next step, 200 people were selected to complete the utility questionnaires, this questioner used for using structural equation modeling techniques that in this research has used smart P.L.S. ; to ensuring of efficient markets components that were extracted from related literatures in Iranian database markets, 10 members of database representatives were asked to prioritize components found in texts. In last step, used grounded theory, 27 depth interviews were conducted and analyzed with theoretical coding. To ensure the reliability of interviews and content analysis was used Krippendorff's alpha, and for questioner was used Cronbach's alpha. From data analyzing 5 categories for the utility of Iranian database consumers were obtained: Information needs, quality, incentives, prior information, social and personal characteristics; and obtained 4 categories for efficient database markets in Iran: information-driven, linear, logic and rationality, and market size. Three models obtained to this study findings: 1) The model of utility of Iranian database consumer, 2) The model of efficient data base markets in Iran, and 3) The model of efficient information market the base of utility of Iranian databases consumers, that Couse to a theory: utility of consumers is a component of market efficiency in databases markets in Iran. Key Words: Information Economy, Consumer Utility, Efficient Market, Market Efficiency, Information Market, Database, Information Goods, Iran