عنوان پایان‌نامه

ارزشیابی مدارس هوشمند تهران بر اساس الگوی ارزشیابی تایلر



    دانشجو در تاریخ ۰۱ تیر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزشیابی مدارس هوشمند تهران بر اساس الگوی ارزشیابی تایلر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76467;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2503;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76467;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2503
    تاریخ دفاع
    ۰۱ تیر ۱۳۹۵
    دانشجو
    رویا پرند
    استاد راهنما
    کمال درانی

    هدف این مطالعه ارزیابی میزان تحقق اهداف هوشمندسازی مدارس منطقه شش تهران بر اساس الگوی ارزشیابی تایلر از دیدگاه دانش‌آموزان بود. شرکت کنندگان این مطالعه دانش آموزان پایه دوم (86 نفر)، سوم (79 نفر) و پیش دانشگاهی (55 نفر) بودند که به صورت طبقه ای متناسب انتخاب شدند. برای سنجش اهداف هوشمندسازی مدارس پرسشنامه ای محقق ساخته تهیه شد و دانش آموزان به این پرسشنامه ها پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از آزمون t تک نمونه ای حاکی از این بود که استمرار فرآیند یادگیری دانش آموزان خارج از مدرسه، ترویج یادگیری تجربی در فرآیندهای آموزشی و ترویج دانش آموز محوری در فرآیندهای آموزشی در حد متوسط بوده است. علاوه بر این در مدارس هوشمند تهران در دسترسی دانش آموزان به منابع متعدد اطلاعاتی و ترویج پژوهش محوری در فرآیند های آموزشی از میزان متوسط بالاتر عمل کرده است، و همچنین این مدارس در فراهم نمودن فضای مشارکت و تعامل دانش آموزان و معلمان در فرآیند یاددهی-یادگیری موفق نبوده است. با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد که مدارس هوشمند به سبب برنامه های درسی انعطاف پذیر، امکان تدریس با شیوه های نو، داشتن طیف وسیعی از برنامه ها و روش های آموزشی و محوریت بخشیدن به نقش دانش آموز، با در نظـر گرفتن تفاوت های فردی و توجه بیش تر به نیازها، علائق و استعدادهای دانش آموز می توانند در جهت از بین بردن یا کاهش شکاف آموزشی موثر و مفید باشند. اما با توجه به محتوای و ساختاری که هنوز در جامعه ی ما نسبت به دانش آموز محور بودن و ایجاد یک تفکر یادگیری مستقل از آموزش رسمی در مدرسه هنوز خوب عمل نکرده است.
    Abstract
    This study assesses the goals of smart schools in Tehran based on six evaluation model Tyler area from the perspective of students. The second grade students study participants (n=86), third (n=79) and pre-university (n=55) who were selected by stratified. A questionnaire was prepared to assess the objectives of smart schools and students responded to the questionnaire. The results of one sample t test showed that students continue learning outside of school, promote learning and promote student-centered experiential learning processes in educational processes has been moderate. In addition, smart schools in Tehran and promote research students access to multiple sources of information central to the educational process has been higher than average, As well as the participation and engagement of these schools to provide students and teachers in the teaching-learning process has not been successful. According to the results, it seems that smart schools Due to the flexible curriculum, to teach with new styles, a wide range of educational programs and methods and giving priority to the role of students, With greater attention to individual differences in Nzr¬Grftn needs, interests and talents of students can interact in order to eliminate or reduce educational gaps are useful. But according to the content and structure of our society still oriented towards students and create a learning-thinking independent of formal education in schools is still not doing well. Keywords: Smart Schools; quality; goals; Tyler