عنوان پایان‌نامه

بررسی شرایط هواشناسی کمینه دید افقی روزانه با استفاده از اطلاعات دستگاه فرودگاه امام خمینی برای سال های ۲۰۱۳ -۲۰۱۴



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی شرایط هواشناسی کمینه دید افقی روزانه با استفاده از اطلاعات دستگاه فرودگاه امام خمینی برای سال های ۲۰۱۳ -۲۰۱۴" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    هواشناسی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79488;کتابخانه موسسه ژئوفیزیک شماره ثبت: 1355;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79488;کتابخانه موسسه ژئوفیزیک شماره ثبت: 1355
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۵

    میزان دید از مهمترین خصوصیات نوری جو است که از جنبه های متفاوت از جمله ترافیک زمینی و هوایی حائز اهمیت است. تعیین دقیق محدوده دید، یکی از عوامل تاثیرگذار اصلی در سلامت پرواز هنگام فرود و برخاست هواپیما به شمار می رود. از اینرو در پژوهش حاضر برای نخستین بار در کشور از داده های دستگاه RVR برای سنجش میزان دقیق دید در باند فرودگاه امام خمینی استفاده شده است تا شرایط رخداد کمینه دید در سالهای 2013 و 2014 مطالعه شود. داده های مورد استفاده در این پژوهش، شامل محدوده دید، دما، دمای نقطه شبنم، رطوبت، تندی و جهت باد است که با استفاده از دستگاه RVR اندازه گیری می شود. این داده ها به همراه اطلاعات ایستگاه همدیدی و متار به عنوان اطلاعات تکمیلی در بازه دو سال 2013 و 2014 برای انجام مطالعه استفاده شده اند. با در نظر گرفتن شرایط حدّی برای رخداد کمینه دید مشاهده می شود که بیشترین روزهای با دید کم مربوط به فصل زمستان، اواخر پاییز و اوایل بهار است که می تواند به دلیل تاثیر فعّالیت بیشتر سامانه های جوّی و شرایط آب و هوایی متغیر در این ماه ها باشد. معمولاً در فصل تابستان و اوایل پاییز به علت ضعیف بودن سامانه های جوّی و بسامد کمتر رخداد آنها، بحران دید کم در فرودگاه دیده نمی شود. روزهای بحرانی نشان می دهدکه به ترتیب پدیده های توفان ، بارش، مه و گردوغبار بیشترین نقش در کاهش دید را دارند. نتایج بررسی نمونه های موردی در هر دسته از پدیده ها نشان می دهد که پدیده های منجر به کاهش دید باتوجه به ماهیت تشکیل شان از نظر پارامترهای هواشناسی تاثیرگذار متفاوت هستند. نتایج مقایسه گزارش های دیدبانی از محدوده دید و مقادیر اندازه گیری شده توسط دستگاه RVR در شرایط کمینه دید نشان می دهد که در کمتر از 20 درصد موارد، دیدبان دید را کمتر گزارش کرده است و در این موارد، پدیده های توفان تندری و مه رخ داده است. در سایر موارد، دید گزارش شده توسط دیدبان با اختلاف زیاد بیشتر از مقدار دستگاه است که عمدتاً همراه با وقوع پدیده های کوتاه مدت است.
    Abstract
    Measuring the exact visual range is one of the most important factors in flight security during take-off and landing. According to the international standards, whenever the visual range is less than a certain threshold for runways, take-off and landing will not be authorized, and pilots will be ordered land on an alternative airport and that costs airlines a lot of expenses. For the very first time in Iran, data obtained from Runway Visual Range (RVR) system (from Imam Khomeini International Airport) are used in this study to examine the circumstances under which the visual range reached its minimum during 2013 and 2014. Data used in this essay are: visual range, temperature, dew point temperature and humidity, wind direction and speed (wind velocity) which are measured by RVR. We supplemented these values with data from synoptic and METAR stations during 2013 and 2014. Considering the critical conditions which minimize visual range, the frequency of minimum visual range occurrence can be counted during different months and seasons, as well as that, meteorological events which contribute most to the visual range decrease, are determined the same way. Usually in the summer and the onset of the autumn, when the weather systems are at rest, there aren’t any visual range crises having reported at the airport. Critical days indicate storm, dust, different kinds of fog and precipitation to play an important part in visibility deterioration. Variation in humidity, temperature, dew point temperature, wind speed and direction (wind velocity), and instant change in pressure, are the most important causes of visual range declines on problematic days. Case studies of the events suggest that these events differ from one another based on how they are formed. Finally, reports from visual range observations and RVR measurements were evaluated. Outcomes are indicative of the fact that in less than 20% of cases, the observers have reported ranges smaller than what RVR measured, in these cases thunder storms and fog were the common causes of visual range diminishment. For the rest of 80% the visibility reported by the observer was a lot bigger than what RVR had reported which could be the result of short-term events, as well as the high accuracy of RVR measuring.Keywords: runway visual range, scattering and absorption of light, low visibility.