بررسی میزان تطابق محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی با اهداف مصوب برنامه درسی
- رشته تحصیلی
- علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74772;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2472;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74772;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2472
- تاریخ دفاع
- ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
- دانشجو
- محمد بخشی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان تطابق محتوای کتابهای¬درسی علوم تجربی دورهی ¬ابتدایی با اهداف مصوب برنامه درسی است. به این منظور از روش تحلیل محتوای کریپندورف (2004) که طرح برآورد پدیده در متن داده¬هاست استفاده و کلیه کتاب¬های علوم تجربی پایه¬های اول تا ششم ابتدایی موردتحلیل قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روش آمار توصیفی استفاده شده است. جهت جمع¬آوری اطلاعات ابتدا مبانی نظری و تحقیقات انجام شده در این زمینه بررسی شده است. سپس اهداف مصوب برنامه درسی، به وسیله جدول¬های هدف- محتوا از نظر سه هدف کلی(دانش، مهارت و نگرش) و 11 مؤلفه¬ ( فهم اطلاعات ساده، درک اطلاعات پیچیده، به کار بستن اطلاعات برای ساختن نظریه، تجزیهوتحلیل و حل مساله، جمعآوری اطلاعات اولیه، مهارتهای تشکیل مفاهیم، مهارتهای پژوهش و بازنگری، مهارتهای حل مساله، مهارتهای ایجاد ارتباط و گزارشگری، نگرش نسبت به خود، نگرش نسبت به علم و نگرش نسبت به محیط)، مورد بررسی قرار گرفته¬اند. ابزار جمع آوری اطلاعات، سازه¬ی تحلیل محتوای کتاب¬های درسی علوم تجربی دورهی ابتدایی بوده که بر اساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تایید شده است. نتایج پژوهش نشان می¬دهد که در محتوای کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی به میزان 82/25% درصد، به حیطه کسب دانستنی های ضروری (دانش)، 13/36% درصد به حیطه کسب مهارتهای ضروری و 97/37% درصد به حیطه کسب نگرشهای ضروری، پرداخته شده است. محتوای کتابهای علوم تجربی¬دوره¬ی ابتدایی به طور متناسبی مطابق با اهداف برنامه درسی هستند. واژگان کلیدی: تحلیل محتوا، کتاب علوم تجربی، دورهابتدایی، اهداف مصوببرنامه درسی
- Abstract
- Abstract The purpose of this study is to evaluate the compliance of natural science textbooks of elementary school with the approved objectives of curriculum. For this, the Kripendorf content analytical method (2004) which is a phenomenon estimation design in text data, has been used, and all the textbooks from elementary school grades 1 through 6 have been analyzed, and the descriptive statistics method was employed to analyze the obtained results. For data collection, the theoretical fundamentals and previous researches in this field has been investigated. Afterwards, the approved objectives of curriculum were investigated using the target-content tables for three objectives (knowledge, skills, and attitude) and 11 elements (understanding simple information, understanding complex information, to apply the information to make theory, analysis and problem solving, data collection, formation of concepts, skills, research skills and review, problem solving skills, communication and reporting skills, attitude towards ourselves, attitude toward science and the attitude towards the environment), have been studied .The data collected, the structure of elementary science textbooks content analysis has been prepared based on the theoretical foundations and its validity was confirmed by experts in education. The results show that in elementary science textbooks to the 82/25 percent, to a range of essential business knowledge (knowledge), 13/36% of the area of essential skills and 97/37% of the business area essential attitudes, are discussed. Science textbooks of elementary school are appropriately in accordance with the objectives of the curriculum. Keywords: content analysis, natural science textbooks, elementary school, curriculum approved objectives of elementary school.