عنوان پایان‌نامه

تحلیل اندیشه های کلامی اشاعره در امثال فارسی (براساس داستان نامه بهمنیاری)



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل اندیشه های کلامی اشاعره در امثال فارسی (براساس داستان نامه بهمنیاری)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان و ادبیات فارسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75739;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4337;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75739;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4337
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

    ضرب‌المثل‌ها به عنوان یک نوع ادبی عامیانه در شکل‌گیری افکار عمومی و به تبع آن در شکل‌گیری یک فرهنگ و تمدن نقش بسزایی دارند و از سویی ضرب‌المثل‌ها باورهای مردم را که از آبشخور دین، فرهنگ، علم کلام، آداب و رسوم مایه می‌گیرد، آینگی می‌کند. فرقه کلامی اشاعره و اندیشه‌های ایشان به عنوان یک وجه غالب در طی قرنها بر فرهنگ ایرانی سیطره داشته است و در شکل‌گیری افکار عمومی مردم سهم عمده‌ای داشته است، در این پایان‌نامه که ما به تحلیل اندیشه‌های اشاعره در سطح امثال پرداخته‌ایم، در فصل دوّم آن به این نتیجه می‌رسیم که در ذهنیت عامّه مردم، گونه‌ای جبر باوری حاکم است که بر اساس نظریه کسب اشاعره، خداوند خالق همه افعال آدمی است. همچنین اعتقاد به قضا و قدر و اینکه خداوند اراده کننده همه افعال است و همه امور به مشیّت او صورت می‌گیرد و آدمی استقلال اراده ندارد، بر اذهان عامّه مردم سایه افکنده است. در فصل سوم، برای این اعتقاد کلیدی اشاعره که هیچ چیز از صلاح و اصلح بر خداوند واجب نیست شواهدی را از امثال ذکر کرده‌ایم. در فصل چهارم که درباره رزق است برای باورهای اشاعره مبنی بر رازق بودن خداوند، روزی بودن حرام، مقدّر بودن روزی، واجب بودن کسب روزی نمونه‌هایی را از امثال ذکر کرده‌ایم. در فصل پنجم برای قابلیّت رؤیت خدا با چشم سر از باورهای اشاعره، نمونه‌ای را ذکر کرده‌ایم. در فصل ششم برای اعتقاد اشاعره مبنی بر اینکه خداوند بنده‌اش را به آنچه در توان او نیست تکلیف نمی‌کند، شواهدی را از امثال آورده‌ایم. در فصل هفتم برای اعتقاد اشاعره مبنی بر اینکه مقتول به اجل خود می‌میرد و مخصوصاً اجل و مرگ مقدّر شواهدی را از امثال ذکر کرده‌ایم. در فصل هشتم به بررسی صفات الهی و تجلّی آن در امثال پرداخته‌ایم. در فصل نهم برای اعتقادات مربوط به قیامت مبنی بر حقّانیت برانگخیته شدن مردگان، حق بودن سؤال، حق بودن نامه ‌اعمال، حق بودن سنجش اعمال، حق بودن صراط، حق بودن حوض و همچنین حرام بودن گناهان کبیره و عفو خداوند نمونه‌هایی را از امثال ذکر کرده‌ایم. در فصل دهم به باورهای دیگر اشاعره مبنی بر اجابت دعا، معجزه و کرامت، قضاوت غیر نافذ و به فرمان خداوند عمل کردن فرشتگان، واجب بودن اطاعت از امیر عادل یا ظالم، نمونه‌هایی را ذکر کرده‌ایم. در قسمت ضمیمه این پایان‌نامه تحت عنوان تجربه گرایی و تجرید گرایی، برخی از زمینه‌های مزدیسنایی امثال را ذکر کرده‌ایم و با ذکر مایگان پر تکرار، زمینه‌های انفعال و رکود و عقب ماندگی و پیشرفت و ترقّی را در ذهن عامّه مردم در سطح امثال نشان داده‌ایم.
    Abstract
    Proverbs as a kind of folk literature have a special role in shaping of public opinion and consequently in the formation of a culture. On the other hand proverbs reflect the beliefs of the people, religion, culture, theology, and origin of customs. Ash'ari theological sects and their ideas as a dominant way have been dominated in Iranian culture over the years and have played a major role in shaping public opinion. In this thesis that we have analyzed the Ash'ari ideas at the level of examples, in the second chapter we conclude that a kind of belief in force id in the minds of the public which according to Ash' rites, God is the Creator of all actions of human. They have also believed to chance and that God's will is for all acts and everything will be done to His will and human have no independent will that these ideas are clouded in Public opinion. In the third chapter, about this key Ash' rites believe that nothing of interest, and amendment of the Lord is not obligatory; we have evidences by providing examples. In the fourth chapter which is about the provision, for beliefs of Ash' rites that God is provider, illegal provision , specified provision , being necessary to obtain the provision, samples based on examples are mentioned. In the fifth chapter for visibility of God by eye in Ash'ari beliefs, examples have been mentioned. In the sixth chapter, for Ash'arites believes that God do not ask his servant about what is not able to do; we have evidences by examples. In the seventh chapter, for Ash'arites believes that the victim dies of his death and especially ordained of death and dying, evidences from the examples are mentioned. In the eighth chapter we have examined the attributes of God and manifested in the studied. In the ninth chapter for beliefs about the resurrection about the legitimacy of the dead, being right of questions, the right to exercise a right of the measure applying the right path, the right of the dock as well as the prohibition of sins and forgiveness of God, examples of them has been mentioned. In the tenth chapter to respond the other beliefs Ash' rites about miracles and dignity, non-penetrating judgment and operates of the angels based on the Lord will, the righteous or the wicked obligation of a leader, examples have been mentioned. In the appendix of this thesis as empiricism and positivism abstraction, some areas of "MAZDESINAYI" are listed and expressed frequent cases and the fields of passivity and stagnation and backwardness to progress, in the public mind are mentioned by examples.