عنوان پایان‌نامه

امپریالیسم لیبرال و شکست های آن در مجموعه داستان‌های کوتاه کیپلینگ



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "امپریالیسم لیبرال و شکست های آن در مجموعه داستان‌های کوتاه کیپلینگ" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1990;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77325
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    زهره رامین

    چکیده در اثر فلسفی خود، درباره آزادی، جان استوارت میل نوشت: "خودکامگی شیوه قابل قبولی برای حکوت بر بربرها است، بشرط آنکه هدف ارتقاع شیوه زندگی آن ها باشد." میل این ایده را در سال 1859 ترویج داد، یک سال پس از شورش بزرگ هندیان علیه کمپانی هندی شرقی. خودکامگی روشن فکرانه در همه جای امپراطوری با مشکلات بسیاری مواجه شده و در حال شکست خوردن بود. تا پایان قرن نوزدهم سیاستمداران بریتانیا بدنبال شیوه های بهتر و منطقی تر حکومت بودند. امپریالیسم لیبرال یکی از این شیوه ها بود که در میان قدرتمندان امپراطوری طرفداران بسیاری داشت. به همین علت بسیاری از منتقدین و مورخان امپراطوری، امپریالیسم لیبرال را تنها یک ابزار دیگر برای ظلم و ستم به کشورهای مستعمره می دانند. همین افراد همچنین، رودیارد کیپلینگ را یک نویسنده نژادپرست و خودخواه می خوانند که سعی کرد با کلیشه هایی همچون "ترویج تمدن" جنایات امپراطوری را توجیح کند. نگاهی گذرا به داستان های "کوتاه از تپه های بلند" تا اندازه ای این ادعا را تثبیت می کند. اما اداوارد سعید معتقد است که بررسی دقیق آثار کیپلینگ حقایق دیگری را افشا خواهد کرد. یکی از این حقاقیق دودلی کیپلینگ نسبت به امپراطوری است. با وجود اینکه تحقیق حاظر دفاع از کیپلینگ و امپراطوری نیست، اما یکی از اهداف آن پیدا کردن ریشه دودلی کیپلینگ در امپرسالیسم لیبرال است. با استفاده از تئوری های سعید درباره رابطه غرب با شرق و نمود آن در دستان های کوتاه از تپه های بلند این تحقیق تلاش خواهد کرد که فعالیت های لیبرال راژ بریتانیا را مورد بررسی قرار دهد. همچنین سعی خوهد کرد که نظریه امپریالیسم لیبرال را نتیجه تکامل امپراطوری بداند.
    Abstract
    In his essay On Liberty, John Stuart Mill declared that “Despotism is a legitimate mode of government in dealing with barbarians, provided the end be their improvement”. Mill articulated these words in 1859, one year after the Great Mutiny in India. Enlightened Despotism was already failing in many dominions of the empire. By the end of the 19th century, the imperial power-brokers were searching for more efficient modes of government. Liberal imperialism was one of these modes, one whose followers were amongst the most powerful politico-cultural kingpins of the empire. For this very reason liberal imperialism has been dismissed as another alibi for the empire, another method for suppression and exploitation of the colonized nations. The same principle has branded Kipling as a racist and arrogant imperialist who tried to justify the empire through such clichés like “civilizing mission” or the “white man’s burden”. A cursory reading of Kipling’s stories in Plain Tales from the Hills might prove the same; but as Edward Said observes, upon a more careful inspection one realizes that there is more than a rigid defence of the empire in Kipling’s representation of India. His is an ambivalent perspective of the empire and its rule. Although this dissertation is not an apology for Kipling, it tries to find the source of this ambivalence in the cultural frame work of liberal imperialism. Using Said’s notion of east-west dichotomy and applying it to Plain Tales from the Hills, this thesis attempts to analyse Kipling’s attitude towards liberal policies of the British Raj. It also endeavours to shed light upon the concept of liberal imperialism by analysing the evolution of the empire since the early modern age. Key Terms: colonialism, imperialism, liberal imperialism, the British Empire, Kipling’s India.