عنوان پایان‌نامه

ارزیابی عوامل موثر بر جذب گردشگران بین المللی با استفاده از مدل جاذبه



    دانشجو در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی عوامل موثر بر جذب گردشگران بین المللی با استفاده از مدل جاذبه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75667;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75667
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۳۹۵
    استاد راهنما
    محسن نظری

    باتوجه به افزایش شمار گردشگران بین‌المللی و نقش روز افزون صنعت گردشگری در اقتصاد کشورها، شناسایی عوامل موثر در جذب گردشگران بین‌المللی بیش از پیش ضروری جلوه میکند. دولت‌ها و بخش خصوصی جهت توسعه، رقابت و بقاء در صنعت گردشگری نیازمند شناسایی عوامل موثر و پیش‌بینی تقاضای گردشگری می‌باشند. هدف اصلی این پژوهش به کارگیری روش رگرسیون و پنل دیتا در بررسی عوامل موثر در جذب گردشگران بین‌المللی به ایران و تخمین تابع تقاضا با استفاده از مدل جاذبه می‌باشد. در فصل اول، بیان مسئله و ضرورت انجام پژوهش بررسی شدند و در ادامه آن سوالات، فرضیات و کلیات پژوهش بیان گردید. در فصل دوم، ابتدا به بررسی مبانی نظری تقاضا و روش‌های پیش بینی بیان گردیدند و سپس مطالعات انجام گرفته خارجی و داخلی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفتند. طبق جمع بندی مطالعات پیشین، مدل پژوهش استخراج گردید. متغیر وابسته این پژوهش تعداد گردشگران ورودی به ایران به تفکیک از 53 کشور در سال‌های 2013-2009 و متغیرهای مستقل تولید ناخالص داخلی سرانه، فاصله جغرافیایی، جمعیت، نرخ ارز بر حسب قیمت واقعی سال 2010، تعداد تخت‌های هتل، جاذبه‌های ثبت جهانی و شاخص برند کشور می‌باشند که داده‌های مربوط به آنها از مراکز اطلاعاتی داخلی و بین‌المللی استخراج شدند. در فصل سوم این پژوهش، درباره روش تحقیق و روش تجزیه و تحلیل آماری مورد نظر بحث شد. در فصل چهارم، ابتدا مدل پژوهش توسط نرم‌افزار Eviews برای تقاضای کل گردشگران بین‌المللی ورودی به ایران توسط روش اثرات ثابت تخمین زده شد و نتایج پژوهش حاصل گردید. این نتایج نشان می‌دهند که تمامی متغیرها از لحاظ آماری معنادار شده‌اند. طبق محاسبات انجام شده، متغیرهای جاذبه‌های ثبت جهانی یونسکو و تعداد تخت‌های هتل‌های ایران بیشترین تاثیر را در جذب گردشگران بین‌المللی دارند. در ادامه برای بدست آوردن درک بهتری نسبت به بخش‌های مختلف بازار هدف، برای مناطق اروپا و آسیا و خاورمیانه نیز توابع تقاضا به طور جداگانه تخمین زده شدند. برای گردشگران اروپایی، متغیر نرخ ارز واقعی از لحاظ آماری معنادار نشده است. همچنین متغیرهای جاذبه‌های ثبت جهانی یونسکو و شاخص برند بیشترین تاثیر را دارند. متغیرهای جمعیت، نرخ ارز واقعی و جاذبه‌های ثبت جهانی یونسکو برای گردشگران آسیایی بی‌تاثیر هستند و تعداد تخت‌های هتل‌ها و شاخص برند کشور بیش
    Abstract
    Due to increasing number of international tourists and the enhancing role of tourism in economies of countries and competing environment, recognizing determinants in attracting international tourists seems very essential than ever before. Public and private sectors need to examine determinants and forecasting tourism demand to develop, compete and survival in micro and macro levels. The primary aim of this study is using regression and panel data to analyzing determinants of attracting international tourists to Iran and estimating the demand function with Gravity model. In first chapter, the problem statement and the necessity of study has provided and in the following, questions, assumptions and overview of study stated. Next chapter provided the literature review about tourism demand and forecasting method and then, previous studies has analyzed and finally variables of study extracted. Dependent variable is the number of inbound tourists to Iran from countries of origin in 2009-2013. Explanatory variables are Per capita GDP, population of countries of origin, geographical distance, real exchange rate based on 2010, and numbers of hotels’ bed, UNESCO world heritage sites and the country brand index which their data acquired from national and international authorities. In third chapter the methodology and the analysis method discussed. In the following, the demand model for all if international tourists examined in Eviews 7 with fixed effect method. The results shows that all the variables are statistically significant and UNESCO world heritage and numbers of hotels beds has the most effect on attracting tourists to Iran. In the following for having a better understanding about differnet segments, the model has examined separately for Europe, Asia and Middle East countries. For European tourists, the exchange rate is insignificant and WHS and NBI have the most effect on them. Asian tourists are very sensitive to hotels beds and NBI, but exchange rate and WHS doesn