عنوان پایاننامه
تبیین مدل مدیریت منابع انسانی در سازمان های فضیلت محور - مورد مطالعه: بخش خادمان افتخاری آستان مقدس حضرت معصومه س
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69971;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002036
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- باقر فخرائی
- استاد راهنما
- جبار باباشاهی
- چکیده
- چکیده در چند دهه گذشته، مشارکت سازمانهای غیرانتفاعی در عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رشد فزایندهای یافته است. یک نمونه از سازمانهای غیرانتفاعی، سازمانهای فضیلت محور میباشد که بسیاری از افراد در این سازمانها به صورت داوطلبانه و بدون هیچگونه چشمداشت مالی فعالیت میکنند. بنابراین پژوهشگر سعی نموده در این پژوهش به تبیین مدل مدیریت منابع انسانی در سازمانهای فضیلت محور بپردازد. این پژوهش بر اساس روش گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای ترکیبی و از شاخه متوالی- اکتشافی میباشد. اما از لحاظ هدف، پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش در مرحله اول و دوم (بخش کیفی)، خبرگان و کارشناسان منابع انسانی آستان مقدس حضرت معصومه (س)، و در مرحله سوم پژوهش (بخش کمی)، خادمان افتخاری حرم مطهر حضرت معصومه (س) میباشد. نمونه آماری این پژوهش در بخش اول (مصاحبه)، 10 نفر از خبرگان و کارشناسان منابع انسانی آستان مقدس حضرت معصومه (س)، و در بخش دوم پژوهش (پرسشنامه)،384 نفر از خادمان افتخاری حرم مطهر حضرت معصومه (س) بوده است. روش نمونهگیری در مرحله اول و دوم، غیر احتمالی و از نوع هدفمند بوده، و در مرحله سوم پژوهش، تصادفی ساده میباشد. در بخش اول پژوهش، دادههای موردنیاز از طریق مطالعه ادبیات نظری و انجام مصاحبه، گردآوری شده، اما در بخش دوم پژوهش، تنها ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد. در این پژوهش، برای پاسخ به سؤال اصلی پژوهش و تجزیه و تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه، از تکنیک تحلیل مضمون یا تحلیل تم استفاده شده است. همچنین، برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی از نرمافزارهای SPSS و LISREL با بکارگیری آزمونهای مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. طبق یافتههای پژوهش، مدیران و مسئولان حرم مطهر دارای مهارتهای اجتماعی نسبتاً خوبی بوده و با زیردستان خود و زائران حرم مطهر بهطور مناسب رفتار میکنند. در این مجموعه شرح وظایف و شرایط احراز برای تمامی خادمان افتخاری به صورت مدون و مکتوب وجود داشته و هر خادم از مسئولیت خود آگاهی دارد. برای جذب و بهکارگیری خادمان افتخاری شیوه و فرآیند مشخصی وجود داشته و آموزشهای لازم و موردنیاز را تا حد قابل قبولی سپری میکنند. جبران خدمات خادمان افتخاری غیرمالی بوده و عملکرد آنان مورد
- Abstract
- Abstract The participation of NGOs in political, economic and social development areas has increased in recent decades. Virtue-based organizations are as examples of nonprofit organizations of which many people are working there voluntarily without financial expectations. Thus the researcher tried to explain a human resource management model on virtue-based organizations. The data-collection method in this study based on Mixed research and the brance of exploration-system, But this study practical in terms of purpose. The population of this research in the first and second Phase (qualitative) are human resources specialists and experts of the Holy Astan of Hazrat Masoumeh (PBUH) and the honorary servants of the Holy Shrine of Hazrat Masoumeh (PBUH) have been studied in the third Phase (quantitative). The samples of this research in the first Section (interview) are 10 experts of human resources management in the Holy Astan and in the second Section (questionnaire) there are 384 of the honorary servants of the Holy Shrine .Samplings in the first and second Phase are non-random and targeted, but simple random in the third Phase. In the first and second phase the data required was collected through the study of literature and interviews. But in the third phases the only data collection tools are questionnaires. Theme-analysis technique is used in this study to answer the main research question and analyzing qualitative data from interviews. Moreover, for the analysis of quantitative data SPSS and LISREL are used applying structural equation modeling tests and confirmatory factor analysis. According to the results managers and officials of the Holy Shrine have partly good social skills and appropriate behaviors with their subordinates and pilgrims. Job description and competency for all of the honorary servants are documented in this collection and each one of the servants are aware of its responsibility. there are certain practices and processes for the honorary servants To attract and employ and they are qualified by the required training to an acceptable level. The compensation of the honorary servants are nonfinancial and their performance are monitored and evaluated. The Holy shrine has a plan to transfer experiences of experienced honorary servants to the other new once and the Holy Shrine partly supports this action. The turnover rate in this collection is near zero. Keywords: Human resource management, NGO, Non-profits organizations, Virtuebased organizations, Voluntary work