عنوان پایاننامه
آسیب شناسی فنی - اجتماعی مدارس ابتدایی هوشمند شهر قم بر اساس مدل سیستم فنی - اجتماعی
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002604;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78766;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002605;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002604;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 78766;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002605
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- عاطفه غفرانی
- استاد راهنما
- ناهید نادری بنی
- چکیده
- ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به آموزش موجب تغییر رویکردهای آموزشی و ظهور مدارس هوشمند شده است. اهمیت آموزش و پرورش در شکلگیری آینده جامعه، ضرورت آسیبشناسی مستمر مدارس به ویژه مدارس نوظهور هوشمند را ایجاب میکند. هدف این پژوهش آسیبشناسی فنی- اجتماعی مدارس ابتدایی هوشمند دخترانه شهر قم براساس مدل سیستم فنی – اجتماعی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 210 آموزگار مدارس ابتدایی هوشمند دخترانه شهر قم است. اندازه نمونه براساس جدول مورگان 132 نفر به دست آمده، سپس با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد آموزگاران هر ناحیه تعیین شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. برای روایی پرسشنامه از شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) و تحلیل عاملی تاییدی (با استفاده از Amos22) و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده است. میزان آلفای کرونباخ 982/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای تی تک نمونه، تی زوجی وآنالیز واریانس یک راهه با استفاده از SPSS 16 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد از دیدگاه آموزگاران، وضعیت این مدارس در مولفههای فنی و ساختار کمتر از پنج (متوسط)؛ و در مولفههای مدیریت، فرهنگ و اهداف در حد متوسط است و در هر پنج مولفه دارای آسیب است. از دیدگاه آموزگاران بین وضعیت موجود این مدارس و وضعیت مطلوب فاصله معنادار وجود دارد. بدین صورت که میانگین وضع موجود از میانگین وضع مطلوب کمتر است. افزایش ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهروزرسانی مستمر آنها و افزایش آگاهی معلمان و والدین درباره مزایا و اهمیت بکارگیری فاوا در آموزش توصیه میشود.
- Abstract
- Entrance of this industry into education caused changes in pedagogical approaches and the emergence of smart schools. Because of the importance of education in shaping the future of society, the schools, especially the emerging smart schools should be assessed continually. The purpose of this research is the Diagnosis of Qom’s primary smart schools of girls by Socio – Technical System model. This is an applied research and Data collection methods are Descriptive and survey. The study population is 210 teachers of Qom’s primary smart school of girls. The size of the sample obtained using Morgan table then using stratified random sampling method to determine each district's teachers. Data collection instrument is self-made questionnaires. To questionnaire validity was used content validity (CVR) and to its reliability was used Cronbach’s alpha. Cronbach’s alpha was 0.982. Data analysis was conducted by One-sample T test, Paired-sample T test and One-way ANOVA using SPSS 16. The results show that teachers believe that the technica l and structural condition of the schools are less than five (medium), and manageme nt, culture and goals is on average. In the Other hand in all components have been damaged. Teachers believe that there is a significant gap between current status and ideal situation in Qom’s primary smart schools of girls. Thus, the average of current status is less than the average ideal situation. Increase ICT tools, continuous updating and raise awareness teachers and parents about benefits and importance of using ICT in education is recommended. Keywords Diagnosis, Smart School, Technical- Socio System, Management, Culture.