عنوان پایاننامه
نقد و بررسی کارنامه پژوهشهای شعر کودک در ایران
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4661;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4661
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- سیداحمد میرزاده
- استاد راهنما
- روح اله هادی
- چکیده
- این پایان نامه بر آن است به پاسخ این پرسش دست یاید که کتابهای پژوهشی ای که به طور مستقل در زمین? شعر کودک و نوجوان در ایران از سال 1352 تا 1395 نوشته شده اند به چه آسیبهایی دچارند و آیا در نهایت توانسته اند نیاز مخاطبان را برای داشتن معیارهایی شفاف و همهپذیر،برای بررسی شعر کودک و نوجوان برطرف کنند؟ در این پایان نامه ابتدا تاریخچه و سیمایی کلّی از وضعیت شعر کودک ونوجوان در ایران، شاعران مطرح و میزان تولید شعر کودک در کشور و سپس تصویری کلی از وضعیت پژوهشهای شعر کودک و نوجوان در ایران ارائه شده است ؛ آنگاه کتابهای مستقل پژوهشی ای که در چهل سال اخیر در این عرصه منتشر شده اند از هفت رویکرد مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند:1.استدلالی، 2. استنادی، 3. ساختاری، 4. تبیین و روشنگری، 5. «ابزار شناخت» ی، 6. ارتباطات میان رشته ای، 7. مخاطب شناختی در فصلی نهایی پایان نامه نیز به عنوان نتیجه گیری ابتدا معیارهای مورد وفاق و مورد اختلاف نظریه پردازان شعر کودک در زمینه های موسیقی ، صور خیال ، مضامین ، زبان ، ساختار ، قالب شعر و ... جمع بندی و فهرست شده است .سپس هفت آسیب به عنوان شایع ترین آسیبهای کتابهای پژوهشی شعرکودک شناخته شده است: 1. صدور نظریه و حکم بدون پشتوان? تحقیقی و استدلالی2. کم توجهی به تفاوتهای طیف سنی گسترد? مخاطب3. حجم زیاد و تفصیلی تعاریف، اصول و بدیهیاتی که در کتابهای دیگر نیز وجود دارد4. سخن گفتن از جانب کودکان بدون تکیه بر یافتههای روانشناسی، تحقیقات آماری یا هرگونه دلیل دیگر5.ذکر مثالهایی که قانعکننده یا مناسب بحث نیستند6. استناد به شعر خود برای اثبات یا تبیین بحث7. عدم ارتباط منطقی مباحث و در پایان نیز با معرفی خلاءهای شناسایی شده ، انجام یک پروژه بزرگ ملی ِ میان رشته ای برای دستیابی به اصلی ترین معیارها و شاخصهای شعر کودک و نوجوان پیشنهاد شده است .
- Abstract
- The present dissertation is a search for an answer to the question of what issues plague the research books authored independently on children and teen poetry in Iran between 1973 and 2016 and whether or not they have successfully met the needs of their audience for clear and publicly-acclaimed criteria for analysis of children and teens poetry. The paper first provides a brief history and a general image of the conditions of children and teens poetry in Iran, prominent poets, and rate of production of such poems in the country. It then proceeds to draw a general image of the conditions of research conducted into children and teens poetry in Iran. Next step is devoted to analysis of independent research books published on the subject during the last 40 years. The books are criticized by seven approaches: (1) rational, (2) citation, (3) structural, (4) explanatory and illuminative, (5) instrumentational, (6) interdisciplinary relations, and (7) audience. The final chapter goes for a conclusion, surveying and summing up on various criteria according to which theorists of children poetry agree or argue about music, imagery, concepts, language, structure, poetic form, etc. It then recognizes seven issues as the most common traumas to research books on children poetry: (1) issuance of theories and rulings without sufficient research and rational background, (2) lack of attention to differences of wide age categories of the audience, (3) huge bulk of explanatory definitions, (4) speaking for children without reliance on psychological findings, statistical research or any other sort of reason, (5) quoting unpersuasive or irrelevant examples, (6) citation of self-poems in establishment or explanation of arguments, and (7) lack of logical links between topics. The paper finally names identified gaps and proposes a large interdisciplinary national project aimed at finding the most important criteria and indices of children and teens poetry.