تحلیلی بر عوامل انگیزشی مؤثر بر انتخاب مراکز درمانی ایران توسط گردشگران پزشکی نمونه مورد مطالعه (مراکز درمانی شهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75730;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75730
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
- چکیده
- گردشگری پزشکی سهم عمدهای از درآمد کشورهای کمتر توسعهیافته را به خود اختصاص می دهد. با توجه به توان بالقوه کشور در حوزه گردشگری پزشکی در منطقه و منافع چشمگیر رشد این صنعت در ایران، ازاینرو هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل انگیز ه های گردشگران خارجی است که بهقصد درمان به کشور ایران مراجعه می کنند. پژوهش حاضر از نوع هدف پژوهشی کاربردی است و از مدل کششی-رانشی جهت شناسایی و تحلیل انگیزههای گردشگران پزشکی استفاده نموده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام گردشگرانی است که بهمنظور درمان در تابستان سال 1395 به کشور ایران مراجعه کرده اند و ازآنجاییکه آمار دقیقی در مورد تعداد گردشگران پزشکی ورودی به کشور وجود ندارد، جهت جمع آوری اطلاعات از روش سرشماری بیماران در بیمارستان های همکار در پژوهش در دوره زمانی تیر و مرداد 1395 استفادهشده است. شیوه گردآوری داده ها در این پژوهش، روش کتابخانهای و میدانی با ابزار پرسشنامه است که بر اساس ادبیات پیشین در این حوزه طراحیشده است. درنهایت 132 پرسشنامه قابلقبول مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. از تحلیل عاملی جهت تلخیص و دسته بندی شاخص ها، از روش حداقل مربعات جزیی برای آزمون مدل و فرضیات، از آزمون t تک نمونه ای برای بررسی میانگین پاسخ ها برای هر عامل، از آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل و شاخص های هریک و از آزمون های t دونمونه ای مستقل و آنووا بهمنظور بررسی تفاوتهای معنادار عوامل بین گروههای مختلف جمعیت شناختی استفادهشده است. طبق نتایج پژوهش، آیتم های موردبررسی در هشت عامل بارگذاری گردید که رابطه مثبت معنادار هفت عامل بر انتخاب مراکز درمانی توسط گردشگران پزشکی ورودی به کشور مورد تأیید قرار گرفت که به ترتیب رتبه عبارتاند از: "دسترسی"، "زیرساخت کشور"، "زیرساخت بیمارستان"، "عدم دسترسی به درمان در مبدأ"، "هزینه"، "فرهنگ/زبان" و "گردشگری".
- Abstract
- Medical Tourism creates a major part of income in less developed countries. Due to the considerable potential of Iran for this kind of tourism in the region and impressive benefits of its developments in Iran, the aim of this study is to identify and analyze the foreign tourists’ motives to come to to Iran for medical treatments. This practical study has used the push-pull model. The statistical population is the tourists who travel to Iran for medical treatments in the summer of 2016. There is not any accurate information about the number of incoming medical tourists. Therefore, the census method has been applied as a data gathering tool in this study and we have chosen some of the hospitals in Tehran as the samples. Data was collected from library sources and field research by the self-administered questionnaire which is designed based on the previous researches. Finally, 132 usable questionnaires were collected. We have employed a set of statistical tests to answer the research questions and test the hypotheses including the factor analysis to reduce and categorize the items, the Partial Least Squares (PLS) to test the model and hypotheses, the one sample t-test to investigate the mean of factors, the Friedman test to rank the motivational dimensions and items, and the independent sample t-test and the ANOVA to explore the statistical differences of factors between various demographic groups. The results show that there are eight main motivational factors for medical tourists to Iran. In addition, seven factors have positive significant relations with the factor of “choosing Iran as a medical destination” which including “accessibility”, “infrastructure of country”, “infrastructure of hospital”, “inaccessibility to the treatment in original country”, “cost”, “culture/language”, and “tourism” respectively.