تأثیر شبکه های اجتماعی بر احساسات، کیفیت ارتباط برند و دانش برند (مطالعه موردی: هتل های تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت جهانگردی - بازاریابی جهانگردی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75823;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75823
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- بنفشه السّادات نصیحت کن
- استاد راهنما
- محمدرحیم اسفیدانی
- چکیده
- امروزه افزایش چشمگیر استفاده کاربران از شبکههای اجتماعی و همه گیر شدن استفاده از گوشیهای هوشمند، مسیر جدیدی را برای بازاریابی شرکتها و کسبوکارها به وجود آورده است تا بتوانند نام برند و محصول خود را در میان رقبای بازار مطرح نمایند. کسبوکارها برای عقب نماندن از چرخه رقابت باید بهصورت دائم در شبکههای اجتماعی مختلف فعالیت داشته باشند. یکی از مزایای این فعالیتها مطرح شدن اسم برند بهعنوان یک کسب کار در بازار در برابرمیلیون ها کاربر آن شبکههای اجتماعی و استفاده رایگان از نظرات مثبت آنها بهعنوان تبلیغات دهانبهدهان است. از طرفی با افزایش تعداد سفرها و گسترش صنعت گردشگری در فضای مجازی کسبوکارهای گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ بنابراین ضروری به نظر میرسد که برای افزایش سطح دانش تئوری در رابطه با برند و تأثیر شبکههای اجتماعی بر ابعاد مختلف آن درصنعت گردشگری تحقیقاتی انجام شود. در این پژوهش، محقق به دنبال اثبات رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان وابستگی احساسی کاربران به برند، سطح دانش آنها نسبت به برند و کیفیت ارتباط آنها با برند در سطح هتلهای تهران است. برای این منظور مدلی که تأثیر این متغیرها را بر روی هم نشان میدهد رسم گردیده و صحت گزارههای آن موردبررسی قرارگرفته است. برای سنجش متغیرها، پرسشنامهای طراحی گردید که در آن از پاسخ دهندگان بعد از اطلاعات دموگرافیک، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، دلایل دنبال کردن برند در این شبکهها را وارد میکنند. سپس توسط سنجههایی که از پیشینه تحقیق بهدستآمده است میزان وابستگی احساسی، دانش برند و کیفیت رابطه برند سنجیده میشود. جامعه آماری این تحقیق کاربرانی است که در یکی از شبکههای اجتماعی، فیس بوک، اینستاگرام و تریپ ادوایزر هتلی در تهران را دنبال کنند. دادههای جمعآوریشده توسط نرمافزار SPSS و AMOS و با روش معادلات ساختاری بررسی و تحلیل شدهاند. پس از بررسی دادهها تمامی فرضیههای پژوهش اثبات شده است. نتیجه نهایی این تحقیق در سطح هتلهای تهران به این صورت است: • استفاده از رسانههای اجتماعی بر وابستگیهای احساسی تأثیر میگذارد. • استفاده از رسانههای اجتماعی بر دانش برند تأثیر میگذارد. • استفاده از رسانههای اجتماعی بر کیفیت رابطه برند تأثیر میگذارد. • وابستگیهای احساسی بر دانش برند تأثیر میگذارد. • وابستگیهای احساسی بر کیفیت رابطه برند تأثیر میگذارد. • دانش برند بر کیفیت رابطه برند تأثیر میگذارد.
- Abstract
- There is an obvious worldwide trend towards using social media and with smartphones, in the hands of everyone, a new way has been created for firms to alter their marketing programs and make their names stand out among other companies. In order to stay fresh in the business and keep up with the trend, organizations must have a strict plan to actively participate in social media. One of the merits of these activities is that the brand's name will become bold in the eyes of millions who utilize the same social media and use their positive comments as a free worth of mouth promotion. On the other hand with the boost in the number of travels and development of tourism in the virtual world, it seems necessary that travel and tourism organizations must take this account into action. Ipso facto it should be more studies to evaluate the relation between social media and brands. In this research, the scholar is looking to prove the relationship between using social media and users’ emotional attachment with the brand, the level of brand knowledge and their relationship quality with the brand if they follow a Hotel on social media in the city of Tehran. To achieve this goal, a model has been designed and its measures have been proven effective and valid. To measure the variables after answering to some common demographic questions, users were asked to check the amount of time they spend on Social media and whether if they ever search for a hotel before reservation. After that, there were some measures to evaluate the level of emotional attachment, brand knowledge and brand relationship quality towards a brand. The Statistical population was all the users who were following a hotel brand in Tehran on Social media like Facebook, TripAdvisor, and Instagram. Data were collected and evaluated by SPSS and Amos software and had been analyzed by Structural Equation Modeling. After analysis, all the hypothesis of this study has been proven true. The final results are: ? Using social media will affect users emotional attachment. ? Using social media will affect users brand knowledge level. ? Using social media will affect brand relationship quality. ? Emotional attachment will affect the level of brand relationship quality. ? Emotional attachment will affect the level of brand knowledge. ? Brand knowledge will affect brand relationship quality.