جایی برای قهرمانان نیست :بررسی فرهنگی ضد قهرمان در حیله ی ۲۲ و سلاخ خانه ی شماره ی ۵
- رشته تحصیلی
- زبان وادبیات انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1953;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75908;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1953;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75908
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
- دانشجو
- عبدالعلی یزدی زاده
- چکیده
- دهه شصت بعنوان عصری برجسته در تاریخ فرهنگی معاصر ایالات متحده توجه انتقادی بسیاری از متفکران برجسته حوزه ی مطالعات فرهنگی را به خود جلب نموده. آنچه امثال فردیک جیمسون و ژان بودریار را به این دهه علاقه مند ساخت ظهور گفتمان هایی بود که بر فرآیند کلی "سوژه پردازی" در بستر فرهنگی آمریکا تاثیر ملموسی گذاشتند: پسامدرنیته، مصرف گرایی و جامه مصرفی، "فرهنگ نمودناک"، و "فراواقعیت" از جمله این گفتمان ها به شمار می آیند. همگام با ظهور این فضای فرهنگی نو اشکال جدیدی از داستان نویسی نیز ظهور کرد که پروتاگونیست های آنها فاقد وقار و شأن قهرمانان آثار کلاسیک بودند و "ضد قهرمان" لقب گرفتند، همچون یوسارین در حیله 22 اثر جزف هلر و بیلی پیلگریم در سلاخ خانه ی شماره 5 از کورت وونگات. این پایان نامه هدف دارد نشان دهد که چگونه گفتمان های یاد شده بر شکل گیری ضد قهرمان های این دو اثر تاثیر گذاشتند. به این منظور این دو رمان و ضد قهرمان های آنها از پشت عینک نظریه فرهنگی ژان بودریار، فردریک جیمسون، و اسلاووی ژیژک مورد بررسی قرار گرفتند.
- Abstract
- The 60’s stands out as a remarkable era in the contemporary cultural history of United States, attracting the critical attention of some renowned cultural critics. What interests the likes of Fredric Jameson and Jean Baudrillard in this decade is the emergence of unprecedented cultural discourses that impacted the process of ‘subjectivization’ in United States: postmodernity, consumerism and the consumer society, ‘the culture of simulacrum’ and ‘hyperreality.’ Parallel to the emergence of this new cultural ambience new works of fiction emerged that depicted protagonists who lacked the kind of prestige and dignity which is often associated with classic fictional heroes and were labeled as ‘antihero,’ e.g. Yossarian in Joseph Heller's Catch 22 (1961) and Billy Pilgrim in Kurt Vonnegut's Slaughterhouse Five (1969). This thesis aims to reveal how the above mentioned circulating discourses of this age impacted the formation of antiheroes in these novels. To this aim these two novels and their antiheroes are examined through the lens of the cultural theory of Jean Baudrillard, Fredric Jameson, and to a lesser extent, Slavoj Zizek. Keywords: Antihero, hyperreality, the consumer society, 60’s, subjectivization