عنوان پایان‌نامه

برنامه ریزی زبانی و نگرش زبانی در افغانستان



    دانشجو در تاریخ ۰۶ مهر ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "برنامه ریزی زبانی و نگرش زبانی در افغانستان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبانشناسی همگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79089;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4533;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79089;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4533
    تاریخ دفاع
    ۰۶ مهر ۱۳۹۵
    دانشجو
    نرجس محمدی
    استاد راهنما
    علی افخمی

    نگرش زبانی یکی از موضوعات مهم در حوزه جامعه شناسی زبان در چند دهه اخیر بوده است. با مطالعه نگرش زبانی افراد، می توان رفتار اجتماعی آنان را نسبت به زبان یا گونه مورد مطالعه و همچنین جایگاه آن زبان را نزد آن افراد بررسی کرد و وضعیت آن زبان را در آینده تا حدی پیش بینی کرد. نتایج این مطالعات نگرش¬سنجی را می توان در آموزش زبان و برنامه ریزی زبان نیز به کار برد. با توجه به اهمیت نگرش زبانی، پایان نامه حاضر به بررسی نگرش زبانی مردم هزاره افغانستان به گونه دری معیار می پردازد. این پژوهش با استفاده از دو ابزار پرسش نامه و آزمون تطبیق صدا به بررسی نگرش شناختی و عاطفی مردم هزاره می پردازد. برای انجام این پژوهش 70 زن و مرد در سه گروه سنی (نوجوان، جوان و میان‌سال) و در چهار سطح تحصیلی (زیر دیپلم، دیپلم، دانشجوی لیسانسو لیسانس و بالاتر) به‌طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسش نامه نگرش-سنجی پاسخ دادند. از این میان 32 نفر در آزمون تطبیق صدا نیز شرکت کردند. سپس داده های به دست آمده مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که به طور کلی نگرش شرکت کنندگان به دری معیار مثبت است و دری معیار از جایگاه اجتماعی مطلوبی نزد مردم هزاره برخوردار است. جنسیت شرکت کنندگان اثری بر نگرش زبانی افراد نداشت ولی سن و تحصیلات بر نگرش آنان اثرگذار بود و میانسالان و افرد زیر دیپلم نگرش مثبت تری به دری معیار داشتند. میان نگرش عاطفی و شناختی مردم هزاره به دری معیار رابطه ای یافت نشد. سنجش نگرش زبانی در میان هزاره‌ها تاکنون به شیوه غیرمستقیم، آزمون تطبیق صدا، صورت نگرفته است.
    Abstract
    In recent decades, language attitude has been one of the most important topics in sociolinguistics. By employing language attitude studies, we can inspect individuals' social behavior towards the language or studied variety and its status in their opinions and partially anticipate the status of that language in future. The findings of language attitude studies can be applied in language teaching and language planning. According to the importance of language attitude, this study aims at investigating cognitive and affective attitude of Hazara people in Afghanistan towards standard Dari by using a questionnaire and a Matched Guise Test (MGT). For this purpose, 70 male and female in three age groups (teenager, adolescent, and middle aged) and at four educational levels (high school students, high school graduates, bachelor students and higher educated) were selected randomly and filled the questionnaire. The collected data were analyzed by SPSS software statistically. The findings demonstrated that generally, language attitudes of participants towards standard Dari is positive and Dari has desirable status among Hazara people.Gender has no effect on individuals' language attitudes but age and education affect on their attitudes. Middle-aged and participants who were under the school graduate have more positive attitude toward standard Dari. No meaningful relation was found between cognitive and affective attitude of the participants. Language attitude among Hazara people has never been evaluated before by using Matched Guise Test –as an indirect instrument.