عنوان پایاننامه
بررسی رابطه توسعه حرفه ای باعملکرد معلمان مدارس ابتدایی ناحیه ۳ کرج
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 660;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 70446
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- ثریا کاظمی
- استاد راهنما
- سیدمحمد میرکمالی
- چکیده
- این پژوهش، با هدف بررسی رابطه توسعه حرفه ای با عملکرد معلمان مدارس ابتدایی ناحیه سه کرج انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق کلیه معلمان ابتدایی ناحیه سه کرج در سال تحصیلی 94-93 که تعداد آن ها 1800 نفر بوده است. حجم نمونه معلمان با استفاده از فرمول کوکران 318 نفر محاسبه گردید. با عنایت به هدف تحقیق هر دو پرسشنامه توسعه حرفه ای و عملکرد بین معلمان مدارس مذکور به گونه ای که روش انتساب متناسب رعایت گردد، توزیع شد. همان گونه که ذکر شد ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. ضریب و پایایی آن ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 0.91 و 0.89 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نرم افزار آماری spss استفاده شده و با استفاده از فراوانی، درصد و واریانس و هم چنین با کمک تحلیل رگرسیون، هم بستگی پیرسون و تحلیل عاملی توصیف و تحلیل شده اند. نتایج تحلیل ها نشان داد که بین توسعه حرفه ای و عملکرد معلمان ابتدایی ناحیه سه کرج همبستگی نسبتا مطلوب و خوبی وجود دارد.
- Abstract
- This paper has a scientific objective in order to consider professional development relationship in terms of primary school teachers in the Area 3 of Karaj City in Alborz Province. The method applied in this matter was the description of one type of correlation. Statistics community includes over 1800 teachers in charge of teaching in primary schools in Area 3 of Karaj City during the academic years 1393 and 1394. In this case, the number of benchmarks which was optimally calculated reached to 318 people via Cochran Formula. To clearly take the objective of the paper into serious account, two questionnaires including professional development and performance among school teachers mentioned above according to a suitable specification were issued. To be more precise, there is an essential tool to collect relevant data. Questionnaires extracted from research-based survey play a key role. The index and final computation rate are 0.91 and 0.89 respectively. Not only was SPSS software employed to assess and evaluate data, but the percentage and variance were also accurately calculated with the help of frequency. Regression analysis was worth being applied to compute Pearson correlation and descriptive element analysis as well. To sum up, the studies revealed that there is a relatively pleasant and invaluable correlation between professional development and teachers' performance in that geographic area.