بررسی عوامل موثر بر رضایت خرده فروش مواد غذایی از تامین کنندگان باتوجه به موقعیت رقابتی خرده فروشان
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68050
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- علی کلانتری
- استاد راهنما
- محمدرحیم اسفیدانی
- چکیده
- موضوع رضایت مشتری در بازارهای مصرفی و سنجش آن سابقه¬ای بسیار طولانی دارد. پژوهشگران بسیاری در این زمینه به تحقیق پرداخته¬اند، همچنین بسیاری از شرکت¬ها همه ساله اقدام به سنجش رضایت مشتریان خود نموده تا از این طریق در میدان رقابت باقی بمانند. در این میان توجه زیادی به بازارهای مصرفی شده ¬است و در قیاس با آن بازارهای صنعتی و کانال¬های توزیع و فروش کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از زیرمجموعه¬های مهم روابط میان سازمانی، کانال¬های توزیع و ارتباط میان اعضای این کانال¬ها است. رابطه میان خرده¬فروشان موادغذایی و شرکت¬های پخش این محصولات در بستر همین کانال¬های توزیع تعریف می¬گردد. بررسی و شناسایی عوامل موثر بر رضایت خرده¬فروشان از شرکت¬های پخش در صنعت مواد غذایی باعث بهبود کیفیت این خدمات و در سوی مقابل افزایش سودآوری شرکت-های پخش خواهد شد. در این تحقیق تلاش گردید تا با توزیع پرسشنامه در میان 349 خرده فروشان و جمع¬آوری اطلاعات از این طریق، عوامل موثر بر رضایت آنها از شرکت¬های پخش شناسایی گردد. بعد از جمع آوری اطلاعات و اجرای تحلیل عاملی بروی آنها عوامل موثر بر رضایت شناسایی گردید و سپس اولویت این فاکتور¬ها نسبت به هم تعیین گردید. مدل بدست آمده در این تحقیق متشکل از 8 بعد محصول، بازارپردازی، تحویل و توزیع، سودآوری و شرایط فروش، مدیریت سفارشات، اعتبار تامین¬کننده، رسیدگی به شکایات و کارکنان فروش می¬باشد که مجموعاً توسط 43 مولفه مورد سنجش قرار گرفته¬اند. که در نهایت این 8 آیتم روی هم رفته رضایت خرده¬فروش موادغذایی از تامین¬کننده (شرکت¬های پخش) را مورد بررسی قرار می¬دهند. کلمات کلیدی: رضایت، شرکت¬های پخش مواد غذایی، خرده¬فروش مواد غذایی، رضایت مشتریان سازمانی، کانال توزیع
- Abstract
- The measurement of customer satisfaction in the consumer market has a very long history. Many researchers have studied this field of research; also many companies each year measure the satisfaction of their customers and to remain competitive in this way. The attention to consumer markets in compare to industrial markets, distribution channels and sales has been more. Distribution channels and communication between the members of these channels are the most important sub-organizational relationships. The relationship between food retailers and distributing company is part of the distribution channels. Review and identify factors influencing retailers satisfaction from broadcast companies in the food industry are improved the quality of these services and on the other hand will increase the profitability of the broadcast companies. In this study 349 questionnaires distributed among retailers and collect data, and attempt to identify the factors that influence retailer’s satisfaction from the distribution companies. After gathering information and conducting factor analysis, factors that affecting satisfaction was identified and then prioritized these factors. The model obtained in this study consists of 8 aspects: product, merchandising, supply and distribution, profitability and terms of sales, order management, supplier credit, complaints and sales staff, that were measured by a total of 43 components. Finally, the 8 items are examined the overall satisfaction of food supply retailers. Keywords: satisfaction, food distributing company, food reseller, organization customer satisfaction, distribution channel