عنوان پایاننامه
عوامل موثر بر یادگیری ساخت های ملکی توسط زبان آموزان ایرانی
- رشته تحصیلی
- زبانشناسی همگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68373;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4117
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- چکیده
- این پژوهش به بررسی یادگیری مالکیت¬های پیشین و پسین زبان انگلیسی توسط فارسی زبانان می¬پردازد. در مطالعه حاضر دو متغیر اصلی در نظر گرفته شده است؛ مقوله¬های ملکی و مهارت زبانی. این پژوهش تأثیر مقوله¬های ملکی از قبیل توصیف¬کنندگان واژگانی، روابط معنایی و پیچیدگی نحوی را بر روی ساخت¬های ملکی را در زبان انگلیسی توسط فارسی¬زبانان بررسی می¬کند. هدف نهایی پاسخ به دو پرسش است. اول اینکه آیا مقوله¬های های ملکی یاد شده یادگیری ساختارهای ملکی پیشین اسمی و پسین اسمی را توسط زبان¬آموزان فارسی-زبان تحت تأثیر قرار می¬دهد؟ و دوم اینکه آیا مهارت زبانی شاگردان تأثیر اساسی بر روی یادگیری ساختارهای ملکی پیشین اسمی و پسین اسمی دارد؟ به این منظور دو فرضیه ارایه می¬شود:1) مقوله¬های مالکیت، یادگیری ساختارهای ملکی پیشین و پسین اسمی زبان انگلیسی را توسط زبان آموزان فارسی زبان تحت تاثیر قرار نمی دهد.2)مهارت زبانی زبان-آموزان هیچ گونه تأثیر اساسی بر یادگیری ساختارهای مالکیت پیشین اسمی و پسین اسمی ندارد. با بررسی سطح مهارت زبانی 100 زبان¬آموز بین 18 تا 25 ساله در سطح پیشرفته ازمرکز آموزش زبان نیروی هوایی از طریق آزمون مهارت زبانی میشیگان (Proficiency test)و تقسیم¬بندی آنها به دو گروه مهارت بالا (39زبان آموز) و مهارت پایین (61 زبان آموز ) و همچنین با استفاده ازروش تحلیلی ANOVA،تحلیل واریانس آزمون مکرر دریافتیم که مقوله های ملکی، ¬یادگیری زبان را در زبان¬آموزان بهبود بخشید. همچنین به وجود یک همبستگی مثبت بین سطح مهارت زبان¬آموزان و یادگیری مالکیت¬های پیشین و پسین پی بردیم. یافته¬های این تحقیق می¬تواند به مؤلفان کتاب¬های آموزش زبان انگلیسی و همچنین به معلمان و مدرسان زبان کمک کند تا مقوله¬های ملکی را با فرایند آموزش ساخت¬های ملکی تلفیق کرده و به زبان¬آموزان امکان دهند تا با به¬کارگیری دقیق انواع ساخت¬های ملکی در گفتار و نوشتار مهارت زبانی خود را افزایش دهند . واژگان کلیدی : مقوله¬های ملکی، حالت ملکی ، مالکیت پیشین ، مالکیت پسین ، مالکیت میانی
- Abstract
- This study examines learning of prenominal and postnominal genitives by Iranian EFL learners in Air force language center. In the present study two variables were considered: possessive categories and language proficiency. It considered the influence of possessive categories such as lexical modifier, semantic relationship, and weight and syntactic complexity on genitive alternations by learners. Also, it attempted to examine whether the learners' different levels of language proficiency have any effect on the acquisition of the prenominal and postnominal genitives or not. To do this, 100 advanced language learners from Air force language center with ages between 18 and 25 were employed. After administering a proficiency test, they were divided into two groups, high (39 students) and low (61 students). The results of repeated measures ANOVA indicated that possessive categories including lexical modifier, semantic relationship and weight and syntactic complexity improved the students’ learning. Also, there existed a positive correlation between the students’ mastery level in English and the acquisition of prenominal and postnominal genitives. The findings of this study would help EFL material developers and teachers to integrate possessive categories and teaching possessive instruction into classroom activities and provide opportunities for learners to use accurate genitive types in speech and writing. Keywords: possessive category, Genitive Case, Prenominal Genitive, Pronominal genitive, Postnominal genitive.