عنوان پایاننامه
بررسی رابطه سبک رهبری تحول آفرین مدیران و توانمندی اعضای هیئت علمی پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66439
- تاریخ دفاع
- ۰۳ آبان ۱۳۹۳
- دانشجو
- فاطمه دهقانی
- استاد راهنما
- جواد پورکریمی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه سبک رهبری تحولآفرین مدیران و توانمندی اعضای هیئت علمی پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران انجام شده است. روش این پژوهش توصیفی و ازنوع همبستگی بوده و حجم نمونه آن 173 نفر است که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شده است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه توانمندی )اسپریتزر و میشرا 1997( و پرسشنامه رهبری تحول آفرین ( باس و آولیو 1997) استفاده شده است. برای تعیین پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه توانمندی 0.77 و برای پرسشنامه رهبری تحولآفرین 0.79 بدست آمده است. این نتیجه مؤید آن است که پرسشنامهها از پایایی قابل قبولی برخوردارند. دادههای جمعآوری شده به دو روش آمار توصیفی و استنباطی، آزمون همبستگی پیرسون و تی استیودنت تکگروهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج حاصل از آمار توصیفی باتوجه به میانگینهای بدست آمده حاکی از وضعیت مطلوب رهبری تحولآفرین توسط مدیران میباشد، همچنین میانگین توانمندی اعضای هیئت علمی در تمامی ابعاد آن در وضعیت مطلوب قرار میگیرند. در بخش آمار استنباطی نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین تمام مؤلفههای رهبری تحولآفرین و توانمندی اعضای هیئت علمی پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران در سطح 0.01P= رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. رهبری تحول آفرین، توانمندی، اعضای هیئت علمی
- Abstract
- Abstract The aim of this study is to investigate the relationship between transformational leqdership style and empowerment of faculty membets in social and behavioral science faculties in tehran university.The research method is descriptive and correlation and sample size is 173 people who were chosen by using stratified sampling proportional of size. Spreitzer empowerment questionnaire (1995) and bass & olive questionnaire (1997) were used to collect the data. Cronbach's Alpha coeffiient for empowerment questionnaire is 0.77 and for transformational leadership questionnaire is 0.79. The obtained result indicates that the questionnaires have acceptable reliability. Collected data were analyzed in two ways; descriptive and inferential statisties, by using student T.single group and pearson correlation test. Data obtained from descriptive statistices with respect to the aveage indicates that directors and manager condition is good at transfoemational leadership and the mean empowerment of faculty members in all dimensions also assessed as well-conditioned. In inferential statisties, the results indicate that all features of tranformational leadership and empowerment of faculty memvers in social and behavioural sciences faculties in tehran university is in a postive and significant relationship equal to a level of 0.01. Key words: Empowerment, Transformational Leadership, Faculty Members.