بررسی رابطه سبک زندگی مصرف کننده دانشگاهی با تصمیم خرید از فروشگاه های مجازی جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی -مدیریت بازاریابی وصادرات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001855;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64892
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- نغمه شیخ حسنی
- استاد راهنما
- سید محمد باقر جعفری
- چکیده
- امروزه استفاده از فروشگاههای مجازی رشد فزایندهای در جهان پیدا کرده است. علیرغم توسعه فروشگاههای مجازی در ایران، این تکنولوژی آنطور که باید و شاید مورد استقبال و پذیرش مشتریان واقع نشده است. پژوهش حاضر قصد دارد با بررسی رابطه بین سبکزندگی و تصمیم خرید، عوامل مؤثر بر خرید از فروشگاه های مجازی را مورد مطالعه قرار دهد. در این بررسی مصرفکننده آنلاین هم به عنوان خریدار و هم به عنوان کاربر اینترنت در نظر گرفته شده و مفاهیم از دیدگاه سیستمهای اطلاعاتی (مدل پذیرش تکنولوژی)، بازاریابی (رفتار مصرفکننده) و روانشناسی (سبکهای رواننگاشتی والس) در یک چارچوب نظری یکپارچه معرفی شده اند. مدل تحقیق نشان می دهد که چگونه سبکهای زندگی در بازدید از فروشگاههای وب محور میتوانند قصد خرید مصرفکننده را تحت تأثیر قرار دهند. جامعه آماری تحقیق حاضر دانشجویان و اساتید دانشگاهها هستند که سابقه حداقل یک بار خرید اینترنتی را داشته اند. در مجموع تعداد 404 پرسشنامه جمع آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها ابتدا تحلیل عاملی تأییدی به منظور بررسی و تأیید متغیرها صورت گرفت. سپس، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، مدل در جامعه مورد بررسی برازش شد. در نهایت، با محاسبه ضریب مسیر از طریق مدلسازی معادلات ساختاری فرضیههای تحقیق بررسی شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که عامل تمایل به خرید، به طور مستقیم بر خرید از فروشگاههای مجازی تأثیر دارد. همچنین، از میان سبکهای زندگی، سبکهای نوآوران، تجربهکنندگان، موفقان، معتقدان، تلاشگران، سازندگان و بقاجویان، به طور غیرمستقیم بر خرید از فروشگاههای مجازی تأثیر مثبت معنادار دارد. که در این میان، سبک موفقان بیشترین تأثیر غیرمستقیم را در خرید از فروشگاههای مجازی دارند. از نتایج دیگر این پژوهش، وجود تأثیر غیرمستقیم مثبت و معنادار عوامل نفوذ همتایان، نگرش به خرید و سودمندی درکشده بر خرید از فروشگاههای مجازی است. شایان ذکر است از میان سبکهای زندگی مطرحشده در این تحقیق، سبک متفکران بر خرید از فروشگاههای مجازی تأثیر ندارد. در انتهای پژوهش پیشنهادات کاربردی حاصل از تحقیق ارایه شده و محدودیت های تحقیق نیز مشخص گشته اند. واژگان کلیدی:سبک زندگی مصرفکننده، فروشگاه مجازی، تصمیم خرید، مدل والس.
- Abstract
- Today, the use of virtual stores has been increasingly growth in the world. Despite the development of virtual stores in Iran, This technology is not competently welcomed by customers. The present study intends to examine factors influencing the purchasing from virtual stores with examining the relationship between consumer lifestyle and their purchasing decision. In this study, the online consumer has been considered as both shopper and internet user. constructs Has been tested from information systems (Technology Acceptance Model), marketing (Consumer Behavior) and psychology (Values and Lifestyle, VALS2) in an integrated theoretical framework. Study's model shows how lifestyles can affect consumer purchasing intent in visiting a web-based store. statistical population of research consists of academic community, who has at least one experience of online shopping. Totally, 404 questionnaires were collected. In order to analyzing the data, first, confirmatory factor analysis was performed in order to evaluate and verify the variables. Then with calculating path coefficient through Structural Equation Modeling the research hypotheses were tested. The results of structural equations modeling(sem) confirm model fitness in studied population. Results from path analysis show that the factor of intention to purchase has direct influences on purchasing from virtual stores. Likewise, from Vals lifestyles, innovators, experiencers, achievers, believers, strivers, makers and survivors has indirect influences on purchasing from virtual stores. The Achievers lifestyle has the most indirect influences on purchasing from virtual stores. The results also show the significant indirect effect of peer influence, intention to purchase and perceived usefulness on purchasing from virtual stores. The thinkers lifestyle has non-significant influence on purchasing from virtual stores. Finally, some recommendations are provided based on research findings. Keywords: Lifestyle, Virtual sto