عنوان پایاننامه
بررسی رابطه سرمایه انسانی و چابکی سازمانی در مدارس متوسطه دولتی و غیر دولتی شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64708
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- کیوان مرادی
- استاد راهنما
- ابوالقاسم نادری روشناوند
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه سرمایه انسانی و چابکی سازمانی در مدارس متوسطه پسرانه دولتی عادی و غیر ¬دولتی شهر تهران صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده¬ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مدارس متوسطه پسرانه دولتی عادی و غیر ¬دولتی شهر تهران می¬باشد، که تعداد آنها برابر با 411 مدرسه است، که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 79 مدرسه به ¬عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه¬گیری در این پژوهش از نوع خوشه¬ای چند مرحله¬ای بوده است. جهت گردآوری داده¬ها از پرسشنامه چابکی سازمانی (پژوهشگر ساخته) و سنجش سرمایه انسانی نادری (¬1390) استفاده شده، که البته برای جامعه آماری این پژوهش تعدیل شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (چابکی سازمانی «804/0» و سرمایه انسانی «853/0») ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار استنباطی (آزمون¬های کولموگروف¬- اسمیرنف، t تست تک نمونه¬ای، t تست نمونه¬های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. یافته¬ها نشان داد: (1) وضعیّت چابکی سازمانی در مدارس متوسطه پسرانه دولتی عادی پایین¬تر از متوسط و میانگین نظری قرار دارد. وضعیّت چابکی سازمانی مدارس متوسطه پسرانه غیر¬ دولتی در حد متوسط است. (2) وضعیّت سرمایه انسانی در مدارس متوسطه پسرانه دولتی عادی و غیر دولتی در حد متوسط قرار دارد. (3) بین وضعیّت چابکی سازمانی مدارس دولتی عادی و غیر ¬دولتی تفاوت معناداری وجود دارد. بین وضعیّت سرمایه انسانی مدارس دولتی عادی و غیر ¬دولتی تفاوت معناداری وجود ندارد. (4) بین شاخص کلی سرمایه انسانی و چابکی سازمانی مدارس متوسطه پسرانه شهر تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (488/0r=). کلید واژه¬ها: سرمایه ¬انسانی، توسعه سرمایه انسانی، مدیریت سرمایه انسانی، چابکی سازمانی، مدارس دولتی عادی و غیر ¬دولتی
- Abstract
- Abstract The main objective of this paper is to study the investigation the relationship between human capital and organizational agility in private and public high schools of Tehran city. Population of this study consisted of all private¬ and public high schools of Tehran city (-411 school). According to cochrane formula, 79 schools were selected as samples. Multiple cluster sampling method was used in this research.¬ Organizational agility questionnaire (Researcher-Made) and human capital assessment scale of¬ Naderi (2011) was used for data collection but adjusted for population of this study.¬ The questionnaire reliability was evaluated based on cronbach’s alpha (organizational agility =?¬0.804 and human capital =?¬0.853). In order to analyze the data, descriptive statistics (mean, standard deviation and percent) and inferential statistics (kolmogorov-smirnov tests, one-sample t-test, independent-sample t-test and pearson coefficient of correlation) were used. The main findings are: ¬1) Organizational agility status in public high schools is lower than average. Organizational agility status in private high schools is at extent average. 2) Human capital status in private and public high schools is at extent average. 3) There was significant difference between organizational agility status in public and private high ¬¬schools. However, no significant difference was obtained between human capital status in private and public schools. 4) A positive relationship was found between general indicator of human capital and organizational agility of boys high schools in of Tehran city. Key¬words :Human Capital, Human Capital Development, Human Capital Management, Organization Agility, Private and Public Schools