عنوان پایاننامه
بررسی وضعیت یادگیری سازمانی و ارادئه راه های بهبود آن در دبیرستان های شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65721;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2242
- تاریخ دفاع
- ۱۵ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- مریم قاسمی محبوب
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت یادگیری سازمانی و ارائه راههای بهبود آن در دبیرستانهای شهرتهران در سال تحصیلی 92-93 با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق را کلیه دبیران مدارس متوسطه شهر تهران تشکیل می دهد که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات تعداد این اعضاء 9770 نفر می باشد که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای 369 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته یادگیری سازمانی استفاده گردید. روایی محتوایی پرسش¬نامه ها مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. پایایی پرسش¬نامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 90/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی(t تک متغیره و t وابسته) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نظرات پاسخ گویان در خصوص وضعیت موجود یادگیری سازمانی و مؤلفه های آن در دبیرستانهای شهر تهران در حد گزینه متوسط به لحاظ آماری معنادار بوده است. همچنین نتایج نشان داد که میانگین نظرات پاسخ گویان در خصوص وضعیت مطلوب یادگیری سازمانی و مؤلفه های آن در دبیرستانهای شهر تهران در حد گزینه زیاد به لحاظ آماری معنادار بوده است. در نهایت نتایج نشان داد بین وضعیت موجود و مطلوب یادگیری سازمانی و تمامی ابعاد آن تفاوت معناداری وجود دارد.
- Abstract
- The current study was aimed at investigating the Organizational Learning in Tehran high schools, Research method in this survey is descriptive. The population under study was consisted of all the 9970 teachers of Tehran. Using cluster sampling, a number of 369 teacher’s were selected as the sample population in the study. A researcher- made questionnaire of organizational learning was used to collect data. The validity of the questionnaires was confirmed by the experts in the field. The reliability of the questionnaire was measured using Cronbach alpha. It showed that the reliability of organizational learning was 0.90. To analysis the data the researcher used descriptive method of investigation as well as inferential methods (such T test, paired-sampled T test). The results of the study showed that there was the mean of in current situation for organizational learning(2/93), Shared Vision (2/90),Organizational Culture (3/09), Organizational Structure (3/11), collective learning (2/85), Systemic Thinking (2/78), Employee Competence Development (2/89), Strategy (3/21), Participation leadership (2/83),Knowledge Sharing (2/88) were higher than the supposed mean and this difference was significant. The also results of the study showed that there was the mean of in desirable situation for organizational learning(3/69), Shared Vision (3/64),Organizational Culture (3/46), Organizational Structure (3/57), collective learning (4), Systemic Thinking (3/60 Employee Competence Development (3/79), Strategy (3/51), Participation leadership (2/93),Knowledge Sharing (2/88) were higher than the supposed mean and this difference was significant. The results of paired-sampled T test also shows that that there is a significant difference between organizational learning and its dimensions in current situation and desirable situation. Keywords: organizational learning, Shared Vision, Organizational Culture, Organizational Structure, collective learning, Systemic Thinking, Employee Competence Development, Strategy, Participation leadership, Knowledge Sharing