عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری والدین سبک شناختی با خلاقیت در دانش آموزان دختر و پسر پایه اول دبیرستان



    دانشجو در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری والدین سبک شناختی با خلاقیت در دانش آموزان دختر و پسر پایه اول دبیرستان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41457;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1435ع
    تاریخ دفاع
    ۱۸ اسفند ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین جنس، شیوه‌های فرزندپروری والدین، سبک‌شناختی (استقلال-وابستگی میدانی) با خلاقیت می‌پردازد. این پژوهش بر روی 219 نفر از دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان‌های شهر قزوین در سال تحصیلی 88-87 انجام شد (120 نفر دختر، 99 نفر پسر). جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری بامریند 1991 آزمون سنجش خلاقیت تصویری تورنس 1980 و آزمون اشکال نهفته گروهی ویتکین 1971 استفاده شد. اطلاعات از 3 دبیرستان دخترانه و 3 دبیرستان پسرانه که به صورت تصادفی از میان دبیرستانهای شهر قزوین انتخاب شده بودند گردآوری شد. جهت بررسی رابطه و میزان پیش‌کنندگی متغیرهای فوق از روش رگرسیون گام به گام و جهت مقایسه دختران و پسران در متغیرهای پژوهش از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و آزمون t مستقل استفاده شد. تحلیل نتایج پژوهش نشان داد تنها متغیرهای شیوه فرزندپروری اقتدار منطقی و سبک‌شناختی با خلاقیت در سطح 01/0P< رابطه معنی‌دار دارند. این دو متغیر مجموعاً 6/15 درصد از کل واریانس خلاقیت را پیش‌بینی می‌نمایند. متغیرهای جنس، شیوه‌های فرزندپروری سهل‌گیر و استبدادی چون نمی‌توانستند خلاقیت را پیش‌بینی نمایند از مدل رگرسیون حذف شدند. همچنین شاخص کلی خلاقیت و مولفه‌های بسط، سیالی و انعطاف‌‌پذیری و سبک‌شناختی دختران و پسران تفاوت معنی‌داری نداشت و تنها در مولفه‌ ابتکار پسران بهتر از دختران عمل کرده بودند. شیوه فرزندپروری والدین نیز در ارتباط با پسران سهل‌گیرتر از دختران بود
    Abstract
    The present research finds about the relationship between sex, parenting styles, cognitive styles (field Independence - dependence) with creativity. This research was done on 219 students of first grade in Qazvin on the school year of 87- 88 (120 female, 99 male) .In order to gather the data from Bumrind's parenting styles test 1991, Torrance test of Visual creativity 1980, witkin Embeded Figures test 1971 were used . Information was collected from 3 girls' high schools and 3 boy's high schools randomly from Qazvin high schools. In order to evaluate the relationship and amount of predictability of above – mentioned variables, step by step regression method and in order to evaluate girls and boys use (MANOVA) and t- test. Research finding shows that only reasonable parenting styles and cognitive styles with creativity at the level of p,0/01 is meaningful . These two variables predict %15.6 of all creativity variance totally .The variables of sex , easygoing and absolute parenting styles can't predict the creativity , so they were omitted from regression model. Also, total index of creativity, Elaboration, Fluency and flexibility and cognitive styles didn't have significant difference between girls and boys and only in originality factor, boys did better than girls. The parenting styles, also, was more easygoing for boys rather than girls.