عنوان پایان‌نامه

رابطه وابستگی به اینترنت با هیجان خواهی و پنج عامل بزرگ شخصیت در دانشجویان دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه وابستگی به اینترنت با هیجان خواهی و پنج عامل بزرگ شخصیت در دانشجویان دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40932;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1424ع
    تاریخ دفاع
    ۱۸ اسفند ۱۳۸۷

    چکیده: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی وابستگی به اینترنت براساس هیجان خواهی، پنج عامل بزرگ شخصیت و جنسیت، همچنین مقایسه وابستگان شدید و غیر وابستگان به اینترنت براساس هیجان خواهی و پنج عامل بزرگ شخصیت دانشجویان انجام شده است. بدین منظور 179 نفر از دانشجویان (دختر= 109، پسر=70) در مقطع کارشناسی به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی از دانشکده های مختلف دانشگاه تهران (98 دانشجو در رشته های گروه انسانی، 41 دانشجو در رشته های گروه فنی، 17 دانشجو در رشته های گروه علوم و 23 دانشجو در رشته های گروه هنر) مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی وابستگی به اینترنت یانگ (1998)، مقیاس هیجان خواهی نسخه پنجم زاکرمن (1978) و پرسشنامه ی پنج عاملی شخصیت مک کری و کاستا (1992) بود. یافته ها نشان داد که بین وابستگی به اینترنت با نمره ی کل هیجان خواهی و زیر مقیاس های بازداری زدایی و حساسیت به کسالت رابطه ی مثبت معنی دار (05/0P<) وجود دارد. همچنین بین وابستگی به اینترنت با متغیرهای همسازی و مسئولیت پذیری رابطه معنادار منفی (05/0P<) وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که با حضور همزمان تمام متغیرهای پیش بین (هیجان خواهی و چهار مؤلفه ی آن، پنج عامل بزرگ شخصیت و جنسیت) می توان 24 درصد تغییرات وابستگی به اینترنت را تبیین کرد. تفاوت بین دو جنس دختر و پسر در میزان وابستگی به اینترنت مشاهده شد و مشخص گردید که پسران به طور معنی داری (05/0P<) بیش از دختران به اینترنت وابسته می شوند، ولی تفاوت معناداری در میزان وابستگی به اینترنت در رشته های مختلف تحصیلی به دست نیامد. براساس یافته ها تفاوت بین گروه غیر وابسته و وابسته ی شدید به اینترنت در متغیر هیجان خواهی معنی دار (05/0P<) بود و بین زیر مقیاس های هیجان خواهی شدید و ماجراجویانه، بازداری زدایی و حساسیت به کسالت در دو گروه وابسته ی شدید و غیر وابسته تفاوت معنادار (05/0P<) وجود داشت.
    Abstract
    Abstracts: The present study was provided with the aim of predicting internet dependency by sensation seeking, five big factors of personality and gender of students, more over comparison of sensation seeking and five factors of personality between severe internet dependents and non-dependents was another goal of current study. For this purpose the sample of 179 bachelor students (109 girls and 70 boys) were selected from various faculties of Tehran University (98 human science students, 41 technical students, 17 science students and 23 art students) using cluster sampling. The instruments consisted of the Internet Addiction Test (IAT, Young, 1998), Sensation Seeking Scale form V (Zuckerman, 1978) and the NEO-PI-R Questionnaire (McCrae and Costa, 1992). Results indicated positive meaningful correlation between internet dependency and overall sensation seeking and sub scales of disinhibition and boredom susceptibility and negative meaningful correlation with agreeableness and conscientiousness. Simultaneous Regression analysis, with the presence of all predictor variables (sensation seeking and its four sub scales, five big factors of personality and gender) indicated 24 percent of changes in internet dependency. There was significant difference between girls and boys. Results indicated that boys become significantly more dependent on internet than girls. However, different educational branches showed no meaningful difference on internet dependency. According to outcomes, sensation seeking of severe internet dependents was significantly different from non-dependents. Severe internet dependents scored significantly higher on subscales of thrill and adventure, disinhibition and boredom susceptibility than non-dependents. Key words: Internet dependency, Sensation seeking, Five big factors of personality.