عنوان پایان‌نامه

سیاستگذاری امنیتی ایران:بازیگران،فرایند ها و ساختار



    دانشجو در تاریخ ۰۶ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سیاستگذاری امنیتی ایران:بازیگران،فرایند ها و ساختار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    علوم سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 345;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68172
    تاریخ دفاع
    ۰۶ تیر ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    ابراهیم متقی

    فرایند تصمیم‌گیری درباره موضوعات امنیتی در جمهوری اسلامی ایران ماهیت متمرکز دارد. ایران در زمره کشورهایی محسوب می‌شود که دارای ساختار سیاسی و امنیتی متمرکز می‌باشد. بنابراین چنین کشوری دارای شکل‌بندی‌های متنوعی از دستگاه‌ها، نهادها و فرایندهایی می‌باشد که سیاستگذاری امنیتی را سازماندهی و به مرحله اجرا می‌رساند. فرایندها ماهیت درهم تنیده دارند. روندهای تصمیم‌گیری با رویکرد بروکراتیک کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. تصمیم‌گیری امنیتی ایران از یکسو ویژگی متمرکز داشته و از طرف دیگر در شرایط پراکنده قرار دارد. بازیگران دخیل در فرایند سیاستگذاری امنیتی ایران نیز به دو گروه دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شوند. مجموعه‌های دولتی در حوزه‌های امنیت ملی و راهبردی از جایگاه مؤثرتری در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری امنیتی برخوردارند. بازیگرانی که در فرایند سیاستگذاری امنیتی ایران مشارکت دارند شامل: شورای عالی امنیت ملی، سپاه پاسداران، وزارت امورخارجه، وزارت اطلاعات و بسیاری از مراکز مطالعاتی و رسانه‌ای می‌باشد. سیاست‌گذاری امنیتی در ایران تحت تاثیر نیروهای ساختاری، فرهنگ سیاسی و شکل‌بندی قدرت در روابط بین بازیگران قرار دارد. چنین موضوعی را باید بخشی از شاخص‌های مربوط به سیاست‌گذاری عمومی در حوزه رفتار سیاسی و امنیتی کشورها دانست. از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران در زمره نظام‌های دوگانه می‌باشد، بنابراین هرگونه تنظیم الگوی راهبردی می‌بایست براساس ساخت‌های نظام سیاسی تنظیم و سازماندهی گردد. الگوهای روابط بازیگران را می‌توان مربوط به شرایطی دانست که مبتنی بر فرهنگ اجتماعی و الگوی کنش تاریخی بوده است. واژگان کلیدی: سیاست‌گذاری امنیتی، رویکرد هنجاری، الگوی کنش، فرهنگ سیاسی، امنیتی سازی.
    Abstract
    Abstract In the Islamic Republic of Iran, decision making process in security issues goes through a centralized system. IR. Iran is one of the countries that enjoys centralized political and security structure and, therefore, several instrumentalities, foundations and processes organize and execute security policymaking. Processes are interrelated. Decision making with a bureaucratic approach is less paid attention to. On one hand, security decision making is a centralized process in Iran and on the other hand, it is scattered. IR. Iran security decision makers are also divided into governmental and non-governmental groups. Within the realm of national security and strategic issues, governmental groups have more effective standing in security planning and decision making. Supreme Council of National Security, Islamic Revolutionary Guard Corps, Ministry of Foreign Affairs, Intelligence Ministry of the Islamic Republic of Iran and many other research and media centers are of players who participate in security decision making in Iran. Iranian security policymaking is deeply affected by structural, political culture and political formation that exists in the relation of players. It should be considered, to some extent, as public policymaking features of security and political behavior of countries. Since Islamic Republic of Iran is considered a country that has dual political system, any strategic model shall be made and organized in accordance with political system structures. The models that govern the relations between players are subject to conditions which base the social culture and model of historical action. Keywords: Security Policymaking, Structural Forces, Power Formation, Action Model, Political Culture, Securitization.