بررسی اثر وفا داری کارکنان برسود آوری و بهروری منابع انسانی ساز مان اموزش و پرورش
- رشته تحصیلی
- مدیریت MBA - مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 528;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69274
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- احسان شایسته نام
- استاد راهنما
- غلامرضا طالقانی
- چکیده
- در سازمانهای امروزی کسب مزیت رقابتی سازمانها بیش از آنکه وابسته به منابع فیزیکی آنها باشد، به دانش و استفاده از منابع انسانی که در اختیار آنها است، بستگی دارد. سازمانها برای بقا و حیات خود، در کسب و حفظ مزیت رقابتی، با یکدیگر به رقابت می پردازند، و در این خصوص، به کارگیری بهتر منابع انسانی از عوامل مهم افزایش توان رقابتپذیری سازمانها محسوب میشود.همچنین، در این دنیای پر رقابت،افزایش رضایت و تعهد کارکنان در قالب وفاداری به سازمان زمینه رشد وفاداری مشتریان را فراهم می¬سازد.در ضمن مدیریت منابع انسانی باید علاوه بر رسیدگی به امور متداول کارکنان این را در نظر داشته باشد که اتخاذ هر تصمیم بر سودآوری سازمان موثر است. به همین منظور، پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثر وفاداری کارکنان بر سود آوری و بهره وری منابع انسانی، صورت گرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی همبستگی و مبتنی بر تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است و روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، کارکنان مجتمع آموزشی صالح بوده است و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد نمونه با فرمول کوکران، 169 نفر انتخاب شدند که در نهایت با توجه به ریزش پرسشنامه تعداد بیشتری پرسشنامه پخش شد که در نهایت 200 پرسشنامه سالم مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی فرضیات و تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل 8.54 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان از تاثیر مثبت وفاداری بر بهره وری نیروی انسانی و سود آوری دارد، همچنین فرضیات فرعی نیز تائید شدند.
- Abstract
- In modern organizations, gaining competitive advantage instead of only depending on their physical resources depends on their knowledge and use of available human resources. In order to survive, organizations compete in achieving and maintaining competitive advantage, and better utilization of human resources is an important factor in increasing the competitiveness of organizations in this regard. Likewise, in this competitive world, the increase in employee satisfaction and commitment in the form of loyalty to the organization provides the growth in customer loyalty. In addition, human resource management should deal with the current affairs of staff in addition to adopting any decision on the organization's profitability. Therefore, the present study aimed to evaluate the effect of employee loyalty on profitability and productivity of human resources. The research method is descriptive correlational and is based on the structural equation modeling method. Standard questionnaires were employed to evaluate the variables, and validity and reliability were confirmed. The study population comprised the employees of Saleh educational complex. Simple random sampling method was used and a sample of 169 individuals were selected through Cochran formula, where despite the distribution of many questionnaires, only 200 acceptable questionnaires were returned. To evaluate the assumptions and data analysis, the structural equation modeling of LISREL 8.54 software was used. Results indicated a positive effect of loyalty on labor productivity and profitability. The sub-hypotheses were also confirmed.