عنوان پایان‌نامه

رابطه جنسیت اداراک از ساختار کلاس ، اهداف پیشرفت و سودمندی ادارک شده با پیشرفت تحصیلی در زبان انگلیسی ( دانش آموزان پایه سوم راهنمایی منطقه ۱۲ شهر تهران )




    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41140;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1426ع
    تاریخ دفاع
    ۱۹ اسفند ۱۳۸۷
    دانشجو
    مریم رستمی
    استاد راهنما
    الهه حجازی موغاری

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان جنسیت ، ادراک از ساختار کلاس ، اهداف پیشرفت و سودمندی ادراک شده با پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی است. برای این منظور 336 نفر از دانش آموزان سال سوم (155 دختر و 181 پسر ) مدارس راهنمایی منطقه 12 شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه‌های ادراک از ساختار کلاس (بلک برن 1998)، اهداف پیشرفت (میگلی و همکاران 2000) و سودمندی ادراک شده (میلر و همکاران 1996) پاسخ دادند . پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیز از طریق نمره پایان سال درس زبان انگلیسی سنجیده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه وظایف انگیزشی و اهداف اجتناب – عملکرد با پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی معنا دار نیستند . اما ارزشیابی تبحری، اهداف رویکرد – عملکرد ، تبحری و سودمندی ادراک شده رابطه مثبت و معنا داری با پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی نشان دادند . همچنین رابطه حمایت خود مختارانه با پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی منفی و معنادار شده است. نتایج تفاوت دو جنس با متغیرهای مورد پژوهش حاضر نشان داد دختران در مولفه های ادراک از ساختار کلاس و اهداف اجتناب – عملکرد نمرات بالاتری از پسران کسب نمودند. اما در اهداف تبحری ، رویکرد – عملکرد ، سودمندی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی دختران و پسران تفاوت های معناداری با یکدیگر نداشتند. کلید واژه ها: جنسیت ، ادراک از ساختار کلاس، سودمندی ادراک شده، اهداف پیشرفت، پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی.
    Abstract
    This study focuses on the relationship between gender ,perception of classroom structure, achievement goals, perceived instrumentality and academic achievement in English course. For this study, 336 third grade Middle school students (155 girls,181 boys) from area 12 of Tehran have been selected through a multi- stage sampling. The students were asked to answer the questionnaire which was based on the perception of classroom structure , achievement goals and perceived instrumentality. Academic achievement of the students was assessed through the final exam grades. The results showed that the relationship between motivation tasks and performance-avoidance goals and academic achievement in English course is not significant. However there is a positive and significant relation between mastery valuation, performance –approach goals, mastery goals, perceived instrumentality and academic achievement in English course. Also the relationship between autonomy support and academic achievement in English course has been negative but meaningful. The results concern 2 gender differences showed that girls students get higher grades in perception of classroom structure and performance- avoidance goals than boys students. Then mastery and performance-approach goals , perceived instrumentality and academic achievement in English course are not significantly different between girls and boys students. Key Terms: perceptions of Classroom Structure, Perceived Instrumentality, Achievement Goals, Academic Achievement in English Language.