عنوان پایاننامه
بررسی رابطه سلامت سازمانی با استرس شغلی معلمان شهر اردبیل
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 250;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65177
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- عزیزه تراز
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سلامت سازمانی با استرس شغلی معلمان در مدارس متوسطه (دوره اول) شهر اردبیل بود. سؤال اصلی تحقیق این بود که «آیا بین سلامتی سازمانی مدارس و استرس شغلی معلمان مدارس متوسطه (دوره اول) شهر اردبیل رابطه وجود دارد؟» از جامعه 198 نفر معلمان، 127 نفر نمونه از معلمان مرد و زن به روش تصادفی انتخاب شدند و به دو پرسشنامه استاندارد شده سلامت سازمانی و استرس شغلی جواب دادند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و از آزمونهای آماری (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس یکراهه) استفاده شد. نتایج نشان دادند که بین سلامت سازمانی و استرس شغلی معلمان شهر اردبیل همبستگی معکوس و معناداری (511/0- =r) در سطح معناداری017/0- ? وجود دارد. برای پیش بینی استرس شغلی معلمان از طریق مؤلفههای سلامت سازمانی از مدل آماری رگرسیون چندگانه استفاده گردید. براساس نتایج رگرسیون چندگانه، ابعاد سلامت سازمانی به میزان 798/0 با استرس شغلی معلمان همبستگی دارند. در کل، متغیرهای فوق 4/61 درصد کل واریانس متغیر وابسته را تبیین میکنند. یافتهها نشان داد که 5 بعد از ابعاد سلامت سازمانی تاثیر معناداری بر استرس شغلی معلمان دارند. از بین ابعاد سلامت سازمانی، بعد انسجام نهادی دارای بیشترین تاثیر در استرس شغلی معلمان است. به عبارت دیگر هر چه سازمان مدرسه از انسجام بالایی برخوردار باشد به همان میزان از استرس شغلی معلمان میکاهد. تأکید علمی، نفوذ مدیر و ساختدهی، از نظر قدرت پیش بینی استرس شغلی معلمان در رتبههای بعدی قرار دارند. ابعاد ملاحظهگری و پشتیبانی منابع نمیتوانند استرس شغلی معلمان شهر اردبیل را توصیف کنند.
- Abstract
- The present study aimed at exploring the relationship between organizational health and job stress in Ardabil secondary schools. It was hypothesized that there would be significant influence of organizational health on job stress level among teachers. The methodology is correlational descriptive. Amoung 198 teachers, the sample was composed of 127 secondary school teachers selected randomly in Ardabil. They answered two standardized questionnaires in organizational health and job stress. In order to analyze the data gathered, it was used by parameters of descriptive statistics (frequency, percentage and mean) and statistical tests (Pearson correlation, hierarchical multiple linear regression and analysis of variance). The results showed that there is a negative significant relationship (r=-0/511) between organizational health and teachers job stress in Ardabil at level of ?-0/017 significantly. To predict teachers’ stress through the dimensions of organizational health was used hierarchical multiple linear regression method. By multiple regression analysis, the dimensions of organizational health 0/798 correlated with teachers job stress. At all, 61/4 % of the variance explained the dependent variables. The results showed that among of organizational health dimensions, institutional integrity has the greatest effect on teachers’ job stress. In other words, as school has high integration, so reduces the amount of teachers’ stress. And also, consideration and resources support dimensions of organizational health cannot explain the teachers’ stress in Ardabil.