برنامه ریزی استراتژیک بنیاد ملی نخبگان با استفاده از کارت امتیازی متوازن (BSC)
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65151
- تاریخ دفاع
- ۰۸ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- چنور سجادی
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- باتوجه به تغییرات و تحولات سرسام آور محیط و شدت زیاد نوسانهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی هر سازمانی در راستای تداوم حیات و کسب موفقیت بیشتر، نیاز مبرم به بهره مندی از برنامه ریزی استراتژیک دارد همچنین تحولات روزافزونی که در محیط موسسات دولتی و سازمانهای غیرانتفاعی رخ میدهد، بیش از گذشته رویکرد استراتژیک در این سازمانها را ضروری ساخته است. با توجه به موارد بالا، بنیاد ملی نخبگان با داشتن رویکردی پیشنگر و فعال و پرهیز از برخورد منفعلانه و با هدف شناسایی، بررسی و حل اثربخش مسایل فراروی سازمان، اقدام به طرحریزی و تدوین برنامه استراتژیک خود نموده است. هدف این پژوهش ضمن تدوین برنامه استراتژیک بنیاد ملی نخبگان، ارائه چهارچوبی برای سازمانهای دولتی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی می باشد.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها، از نوع کیفی است که با استفاده از مصاحبه آزاد و نیمه ساختار یافته انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه ذینفعان داخلی و خارجی سازمان می باشند که با توجه به مشخصات این جامعه آماری، تعداد 30 مصاحبه تا رسیدن به حد کفایت و اشباع نظری انجام شد و برای استفاده از نظرات ذینفعان خارجی سازمان، تعداد 74 مصاحبه منتشر شده با روش تحلیل محتوا تحلیل شده است. طی مراحل تحقیق، ابتدا زمینهها و مسائل کلیدی برونسازمانی و درونسازمانی که دارای تأثیرات احتمالی بر بنیاد ملی نخبگان هستند، تعیین گشته است. سپس عوامل استراتژیک چهارگانه شناسایی شده و فرصتها و تهدیدات برونسازمانی و همچنین نقاط قوّت و ضعفهای درونسازمانی، ارائه شده است. در مرحله بعد نیز اثربخشی و اهمیت نسبی هر یک از این عوامل در حیط? سازمان مربوطه (وزن) و نحو? مواجهه یا مدیریت هر عامل مطابق الگوی ماتریسهای ارزیابی عوامل خارجی و داخلی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین ترتیب مدل مناسب کارت امتیازی متوازن در بخش دولتی با توجه به زمینه بنیاد ملی نخبگان در هفت منظر ارائه شد و نقشه استراتژی و شاخصهای تحقق استراتژی سازمان توسعه یافت.
- Abstract
- Due to the overwhelming changes and evolutions of the environment and high intensity of the political, economic, social and technological fluctuations, any organization require benefiting from the strategic planning in order to get survival and more success. Moreover, the increasing evolutions occurring in the environment of the public institutions and nonprofit organizations, has made more necessary adopting a strategic approach in these organizations. Considering the aforementioned points, adopting predictive and active approach and avoiding any passive behavior and with the aim of identifying, analyzing, and effective resolving of the organizational problems, Iran's National Elites Foundation (INEF) has begun to make and codify its strategic planning. Besides codifying the strategic planning of INEF, this study aims to provide a framework for public organizations applying a scorecard approach. The study with a practical aim and qualitative gathering data uses a method of semi-structured interviews to gather its required data. The statistical population of the study includes all internal and external stakeholders of the organizations and a total number of 30 interviews were conducted in order to realizing the point of saturation. In order to use the ideas of external stakeholders of the organization, 74 published interviews were analyzed using content analysis. During the research process, initially the contexts and main external and internal organizational issues having potential impact on the Iran's National Elites Foundation were determined. Then four strategic factors were identified and the opportunities and threats and also strengths and weaknesses of the organizations were identified. In the next phase, the effectiveness and relative importance of any factor within the related organization (weight) and the way of deal and management of any factor by the Iran's National Elites Foundation was evaluated according to the pattern of the matrix of the evaluation