طراحی چارچوب عوامل کلیدی موفقیت در بازارهای الکترونیکی بین بنگاهی ایران : رویکرد دلفی فازی و دیتمل فازی
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA - بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64807
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- فاطمه حاج اسمعیلیان
- چکیده
- فناوری اطلاعات و ارتباطات یک توانمندساز استراتژیک برای اثربخشی عملیاتی در سازمانها بشمار میرود. نفوذ سازمانی ICT و به تبع آن بازار الکترونیکی بستر استفاده از این توانمندساز را برای سازمانها خلق کرده است. بازارهای الکترونیکی هم با توسعه اینترنت و تارنمای گسترده جهانی (WWW) سازمان ها را قادر ساختهاند تا از امکانات این حوزه جدید جهت انتشار و تسهیم اطلاعات جهانی در فضای کسب و کار بهره ببرند. با این حال، در دهه 1990، بسیاری از شرکتها در حوزه استفاده از فضای الکترونیکی بین بنگاهی با شکست روبرو شدند. این در حالی است که کارشناسان موفقیت بزرگی را برای آنها انتظار داشتند. علاوه بر این در نتیجه بحران اقتصادی سال 2008 و همچنین افزایش فضای رقابت در صنایع، سازمانها ملزم هستند که هزینههای خود را بهمنظور بقا و اثربخشی خودکاهش دهند. بنابراین برای کمک به کسب و کارهای ملی در بازار الکترونیکی بین بنگاهی شناسایی عوامل کلیدی موفقیت از اهمیت ویژهای برخوردار است. با این همه، در کشور ما هنوز مطالعهای تحت این عنوان انجام نشده است. لذا، با درس آموزی از تجربه جهانی، بهتر آن است تا قبل از ظهور مشکلات اینچنینی برای بازار نوظهور الکترونیکی بین بنگاهی در کشور، تمهیدات لازم برای پیشگیری از این بحرانها در نظر گرفته شود. از سوی دیگر، تجارت در بازار الکترونیکی بین بنگاهی از حجم بسیار بالایی در سطح اقتصاد بینالملل برخوردار است. برای مثال، کنسرسیوم الکترونیکی معدن، فلزات و مواد معدنی؛ یکی از بنگاههای موفق در این زمینه است که در سال 2012 توانست با جذب بالغ بر 60000 تأمینکننده و 1500 خریدار، حجم مبادلاتی خود را از 20 میلیارد دلار فراتر برد. بتحقیق، تجارت در بازار الکترونیکی بین بنگاهی در آینده نچندان دور به یکی از بخشهای مهم اقتصاد در کشور ما نیز مبدل خواهد شد و قطعاً حضور در بازار الکترونیکی بین بنگاهی نیازمند سرمایهگذاری بنگاههای کشور خواهد بود، که این سرمایهگذاری میتواند با بکاربردن تدارکات الکترونیکی و تجارت در بازار الکترونیکی، به عنوان اهرمی برای خلق مزیت رقابتی در سازمان، عمل کند، به شرط آنکه بنگاهها با عوامل کلیدی موفقیت در این بازار جدید آشنا باشند. به منظور شناسایی این عوامل در پژوهش پیشرو با استفاده از روش دلفی فازی عوامل کلیدی موفقیت با توجه به نظرات خبرگان واحدهای
- Abstract
- Information communication technology (ICT) can be used as a strategic enabler of efficient operations within an organization. ICT penetration in organizations and simultaneously in electronic markets has created the potential of using this enabler. Also, by developing the internet and World Wide Web, e-markets enable organizations to use this new equipment for disseminating and sharing global information in business environment. While many experts expected big success to companies, in 1990s, lots of them faced failure in Business to Business (B2B) e-marketplaces. As a result of the economic downturn in 2008, organizations were forced to focus on cost cutting measures and increased efficiencies. So, it’s really important to help our national businesses in this emerging B2B e-marketplace by identifying the critical success factors. By learning from the global experiment, before emerging the same problem for Iranian new B2B e-marketplace, it would be better to consider necessary measures for preventing these crises. On the other hand, trading in B2B e-marketplaces has an impressive volume in international economy. For example, in 2012, EM Consortium (mining, metals and minerals) supports over 60,000 suppliers and 1,500 buyers with USD$20 billion in transactions. Definitely, trading in B2B e-marketplace will be an important part of our economy in the near future .Certainly, presence in this market will require businesses’ investment by using e-procurement, trading in e-marketplaces operates as a competitive advantage for organizations, if businesses know the critical success factors of this market. For identifying these factors, in this research, Fuzzy Delphi method has used and the causal framework has provided by Fuzzy DEMATEL.