عنوان پایان‌نامه

مقایسه ویژگیهای فردی - خانوادگی - اجتماعی دختران همجنس گر و دگر جنس گرا



    دانشجو در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه ویژگیهای فردی - خانوادگی - اجتماعی دختران همجنس گر و دگر جنس گرا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40984;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1410ع
    تاریخ دفاع
    ۱۹ اسفند ۱۳۸۷

    هدف این پژوهش مقایسه ویژگی های فردی، خانوادگی، اجتماعی دختران همجنس گرا و دگرجنس گرای 18 تا 30 سال دانشجو است. نمونه آماری پژوهش حاضر 15 دانشجوی دختر با جهت گیری جنسی همجنس گرا و 15 دانشجوی دختر با جهت گیری جنسی دگرجنس گرا می باشد. گروه اول به روش نمونه گیری گلوله برفی و گروه دوم به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب و از نظر متغیرهای سن، تحصیلات، وضعیت تاهل و عدم مراجعه به روانپزشک یا روان شناس جهت تغییر جهت گیری جنسی، همتا شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های همجنس گرایی و سلامت جنسی دانشگاه لاترب استرالیا(1996 و 2005)، باورهای جنسیتی حجازی و ظهره وند(1380) ، شخصیت نئو کاستا و مک کری(1999) و جهت گیری مذهبی بهرامی (1380) جهت بررسی ویژگی های فردی، و پرسش نامه عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران (1983) جهت بررسی ساختار تعاملات خانواده آزمودنی ها استفاده شده است. همچنین قسمتی از پرسش نامه نگرش به رسانه شالچی(1384) و همجنس گرایی و سلامت جنسی دانشگاه لاترب استرالیا جهت بررسی ویژگی های اجتماعی این افراد به کار برده شده است. داده های جمع آوری شده با روش آماری توصیفی و استنباطی t ، یومن ویتنی و خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش در مورد ویژگی های فردی هر دو گروه نشان داد: آزمودنی ها از نظر ویژگی های شخصیتی تنها در مولفه همسازی تفاوت معناداری را نشان دادند. دختران همجنس گرا بیشتر خود را دو جنس گرا معرفی کردند و دختران دگرجنس گرا تمایل به برقراری رابطه با جنس موافق را نشان دادند. در بررسی عملکرد خانواده ، همجنس گرایان در مقیاس های ایفای نقش، آمیزش عاطفی ، پاسخدهی عاطفی و عملکرد کلی خانواده تفاوت معناداری (P<0/05) را از دگرجنس گرایان نشان دادند. در زمینه استفاده از رسانه ها میانگین استفاده از اینترنت و ماهواره توسط همجنس گرایان بیشتر از دگرجنس گرایان مشاهده شد. در زمینه تاثیر گروه دوستان ، بسیاری از همجنس گرایان شروع رابطه جنسی خود را از یک دوستی ساده به دلیل جذابیت های زنانه یا خصوصیات اخلاقی – شخصیتی بیان کردند. در مقابل همه آزمودنی های دگرجنس گرا خصوصیات اخلاقی را علت جذب شدن به همجنس بیان کردند.
    Abstract
    Abstracts The present study aims to compare the individual, family and social characteristics of homosexual and heterosexual female students between 18 and 30 years of age. The sample included 15 female university students with homosexual tendencies and 15 students with heterosexual inclination. Snowball sampling method was employed for the former while the latter group was selected using random sample. Both groups were normalized with respect to variables such as age, education, marital status and non-referral to psychiatrist or psychologist for sexual depolarization. The study employed Lathrob University questionnaire on homosexuality and sexual health (1996, 2005), Hejazi and Zohrevand Gender Belief questionnaire (2001), Neocosta and McCrey’s personality questionnaire (1999) and Bahrami’s Religious Orientation Questionnaire (2001) in order to investigate the individual characteristics. In order to review the subjects’ structure of family interactions the family function questionnaire developed by Epstein et al (1983) were used. A combination of Shalchi’s questionnaire on Media attitude (2005) as well as Lathrobe University Homosexuality and Sexual Health instrument were used to investigate the social features of the population studied. The data collected were analyzed using descriptive and analytical statistical methods such as T, Bowman and Withney and Xi Squared. The findings concerning the individual characterization of both groups revealed that only with respect to adjustment mechanism there exists a significance. Females with lesbian tendencies more often presented themselves as being heterosexual while heterosexual females demonstrated a positive tendency to establish relationship with the opposite sex. In study of family performance, homosexuals demonstrated a significant difference (P<0.05) to the heterosexuals with respect to roleplaying, emotional mingling, emotional response and general family performance. In regards to media, the average use of internet and direct satellite broadcast by homosexuals were higher than heterosexuals. Concerning the impact of circle of friends, many homosexual stated that they began their sexual affairs from a simple friendship due to feminine attractions or personal temperaments. Conversely, all heterosexual subjects regarded temperament as the reason for same-sex attraction. Keywords: Homosexual, Family performance, sexual beliefs, religious orientation, personal characteristics, emotions, sexual attitude and identity.