عنوان پایان‌نامه

رابطه اداراک از ساختار هدفی کلاس اهداف پیشرفت و عملکرد قبلی با تقلب در دانش آموزان رشته های ریاضی فیزیک و علوم انسانی



    دانشجو در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه اداراک از ساختار هدفی کلاس اهداف پیشرفت و عملکرد قبلی با تقلب در دانش آموزان رشته های ریاضی فیزیک و علوم انسانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40804;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1421ع
    تاریخ دفاع
    ۱۹ اسفند ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    الهه حجازی موغاری

    هدف این پژوهش بررسی رابطه رشته تحصیلی(ریاضی – فیزیک و علوم انسانی)، عملکرد تحصیلی قبلی، ادراک از ساختار هدفی کلاس و اهداف پیشرفت با تقلب خود گزارش شده دانش آموزان است. بدین منظور در قالب طرح پژوهشی از نوع همبستگی 265 دانش آموز(115ریاضی – فیزیک، 150علوم انسانی) از دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان منطقه 12 شهر تهران با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ادراک از ساختار هدفی کلاس، اهداف پیشرفت(PALS) و پرسشنامه تقلب(PALS، آندرمن و همکاران(1998) پاسخ دادند. عملکرد تحصیلی قبلی دانش آموزان نیز از طریق معدل نیمسال اول تحصیلی آنان سنجیده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رشته تحصیلی با تقلب خود گزارش شده رابطه مثبت معنادار و عملکرد تحصیلی قبلی، ساختار هدفی تبحری و اهداف تبحری با تقلب رابطه منفی معنادار دارند. ولی بین ساختار هدفی رویکردی - عملکردی و اجتنابی – عملکردی و اهداف رویکردی – عملکردی و اجتنابی - عملکردی با تقلب رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین دانش آموزان دو رشته در متغیرهای عملکرد تحصیلی قبلی، ساختار هدفی تبحری، ساختار هدفی رویکردی – عملکردی، ساختار هدفی اجتنابی – عملکردی، اهداف تبحری و تقلب تفاوت معناداری دارند.
    Abstract
    The aim of this study is to investigate the relationship between major (Mathematics – Physics and majoring at humanities), previous educational performance, perception of classroom goal structure, mastery goals, and students'self-repported cheating. For this purpose, in a correlational research format, 265 students (115 majoring at mathematics-physics and 150 majoring at humanities) were selected from second-year girl students of high schools in region 12 of Tehran through multistage selection. The participants were asked to answer the questionnaires of perception of classroom goal structure, mastery goals (PALS), and cheating (PALS, Anderman,& et. al (1998)). Previous educational performance of students was assessed through their fall semester average grades. The results indicate that there is a significant positive relationship between major and self-reported cheating, and a significant negative relationship between previous performance, mastery goal structure, mastery goals and cheating. There is no significant relationship between performance-approach goal structure, performanc - avoidance goal structures, performance-approach goals, performance-avoidance goals and cheating. Also, the students of the two majors differ significantly from each other with respect to the variables of previous educational performance, mastery goal structure, performance-approach goal structure, performance-avoidance goal structure, mastery goal and cheating.