تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی برپایگاه اجتماعی ، سازگاری اجتماعی - عاطفی و اختلالات رفتاری کودکان پیش دبستانی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40495;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1411ع
- تاریخ دفاع
- ۲۹ آبان ۱۳۸۷
- دانشجو
- مرید کریمی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- این پژوهش از نوع آزمایشی و با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر پایگاه اجتماعی،سازگاری اجتماعی – عاطفی و اختلالات رفتاری کودکان دبستانی انجام شده است.به این منظور با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 710دانش آموز دختر و پسر دوره ابتدایی در پایه های سوم،چهارم و پنجم دبستان های شهر ایلام که در سال تحصیلی 1387-1386مشغول به تحصیل بودند،پس از اجرای پرسشنامه های مقیاس رفتاری کودکان راتر(1967)فرم مخصوص معلمین و پرسشنامه علائم مرضی کودکانSCI-4 (گادو و اسپرافکین ،1994) پیش آزمون و به عنوان ناسازگار و مبتلا به اختلالات رفتاری تشخیص داداه شدند(نمونه اولیه).از بین نمونه اولیه بر اساس بالاترین نمرات بدست آمده 90 دانش آموز(45دختر و 45 پسر)به عنوان نمونه پژوهش انتخاب، سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند.همچنین برای برسی پایگاه اجتماعی نمونه پژوهشی پرسشنامه وضعیت جامعه سنجی مک میلان و همکاران(1980)اجرا شد. گروه آزمایش به مدت 5هفته متوالی و هر هفته 2جلسه 1ساعته تحت آموزش های مرتبط با طرح پژوهشی (برنامه آموزش مهارت های اجتماعی واکر و آموزش مهارت های اجتماعی برای کلاس درس استفنز)قرار گرفتند.گروه گواه هیچ گونه برنامه آموزشی دریافت نکردند. دو هفته پس از اتمام آموزش ها هر دو گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند.تحلیل نتایج آزمون مختلط و tدو گروه مستقل با استفاده از نرم افزار spssنشان داد که سازگاری اجتماعی – عاطفی و اختلالات رفتاری گروه ازمایش هم در پسران و هم در دختران نسبت به گروه گواه بهبود معنی داری داشته است(001/0(p< .بدین معنی که نشانگان ناسازگاری و اختلالات رفتاری کاهش یافت.همچنین نتایج آزمون خی دو نشان داد که پایگاه اجتماعی (تعداد دوستان)پسران و دختران گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش معنی داری یافته است(001/0(p<. واژه های کلیدی: مهارت اجتماعی،آموزش،سازگاری اجتماعی - عاطفی،اختلالات رفتاری،پایگاه اجتماعی و کودکان . چهارچوب نظری
- Abstract
- This experimental research ( pre- test, post test with control group) has been accomplished with the aim of considering the effect of training social skills on social status, social – affective adjustment and behavioral disorders of elementary students. For this purpose, using multi- steps branching sampling method about 710 male and female students WHO were studying in third , forth and fifth fourth and fifth grade in preliminary school in 1386-87 in Ilam , after fulfilling scale questionnaires of student's behaviour of Rutter (1967), specified- teachers form, (B2) and a questionaries related desease symptoms of children SCCI-4 ( SP/ afkin and Gadow, 1994), were been diagnosed as mal adjustment and were affected with behavioral disorders. The initial sample, among which based on the highest resulting scores. 90 students (45 male and 45 female) were selected as research sample, then grouped into control and experimental groups randomly also in order to considering social status of research sample of questionnaire, Mac Millan and his co worker's sociology statues was performed. Experimental group was under related trainings with research design (training program of social skills of walker and social skills training for Stephens's classroom) for 5 sequential weeks, 2 sessions each weak for one hour. Control groups didn't receive any training program. Two weeks after ending training period, both groups performed post- test. Analyzing mixed and t- test results for both groups using SPSS (statistical package for the social sciences) software revealed that social- affective adjustment and behavioral disorders have had a more significant improvement in experimental group ( in males in females) than control group. (p<0/001). It means that the signs of social – affective mal adjustment and behavioral disorders were decreased. Also results of chi square's test showed that social status (number of friends) have had a more significant increase in experimental group (mal