عنوان پایاننامه
اثر ارائه برنامه زنگ شب بر پیشرفت تحصیلی ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی در دانش آموزان دختر سال چهارم ابتدایی مدارس حاشیه شهرستان بروجرد در سال ۱۳۸۷
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40127;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1403ع
- تاریخ دفاع
- ۱۹ بهمن ۱۳۸۷
- دانشجو
- ندا مسلمی
- چکیده
- مطالعه حاضر به منظور بررسی تاثیر زنگ تکلیف شب بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی در دانش آموزان دختر سال چهارم ابتدایی مدارس حاشیه شهرستان بروجرد انجام شد. به این منظور از بین مدارس حاشیه شهرستان بروجرد، که جامعه آماری ما را تشکیل می دادند، یکی از مدارس به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شد که از دو کلاس مدرسه به طور تصادفی یکی به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه گواه منسوب شدند. روش پژوهش شبه آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام شد. قبل از شروع برنامه زنگ تکلیف شب از هر دو گروه آزمون های معلم ساخته پیشرفت ریاضی و محقق ساخته نگرش نسبت به ریاضی به عمل آمد.( پایایی ابزار نگرش سنج با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ 8/0 محاسبه شد و برای سنجش روایی محتوا از نظر معلمان مقطع چهارم ابتدایی و اساتید راهنما و مشاور استفاده گردید.) سپس برنامه زنگ تکلیف شب طی 15 جلسه 45 دقیقه ای توسط پژوهشگر برای گروه آزمایش اجرا شد. در طول این مدت گروه گواه هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. پس از اتمام طرح مجددا یک آزمون معلم ساخته پیشرفت ریاضی معادل آزمون اول و پرسشنامه محقق ساخته نگرش نسبت به ریاضی از هر دو گروه آزمایش و گواه به عمل آمد. پس از جمع آوری داده ها از تحلیل کوواریانس برای تحلیل داده ها استفاده شد ، نتایج به دست آمده به این شرح بود: اجرای زنگ تکلیف شب منجر به تفاوت معناداری در پیشرفت ریاضی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد ولی در نگرش نسبت به ریاضی دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.
- Abstract
- Abstract The main goal of this study is investigating the effect of implementation of Homework section on scholastic Achievement and Attitude of mathematics of girl students of primary schools in Borujerd. For this, we selected two classes with Random multilevel Sampling method and assigned them to experimental and control group randomly. The Method of Research was quasi-exprimental based on two group pre-post test design. The Instrument of this study was a questionary for measuring Attitude. The Reliability of Instrument was 0.80 which calculated by Cronbach's Alpha. Homework section implemented in 15 sessions and each session was 45 min just for experimental group. The gathered data analyzed by ANCOVA method with SPSS package. Finally, we found that the homework section had significant effect just on scholastics achievement. Key words: Homework section, Attitude of Mathematics, Scholastics Achievement of Mathematics