عنوان پایاننامه
بررسی رابطه بین نگرش معلمان نسبت به خلاقیت دانش آموزان با میزان خلاقیت دانش آموزان در مقطع ابتدایی شهرستان کهگیلویه
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68189
- تاریخ دفاع
- ۰۹ آذر ۱۳۹۳
- دانشجو
- فرج درست
- استاد راهنما
- افضل السادات حسینی دهشیری
- چکیده
- چکیده : پژوهش حاضر به بررسی رابطه ی بین نگرش معلمان نسبت به خلاقیت با خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدائی شهرستان کهگیلویه انجام شدهاست. اهداف ویژه این پژوهش شامل: الف( مشخص نمودن وضعیت نگرش معلمان نسبت به خلاقیت دانش آموزان، در مقطع ابتدائی شهرستانکهگیلویه. ب( مشخص نمودن وضعیت میزان خلاقیت دانش آموزان، در مقطع ابتدائی شهرستان کهگیلویه بوده. جامعه آماری تحقیق شامل معلمان مدارس ابتدائی و دانش آموزان همین مقطع در شهرستان کهگیلویه بود. تعداد افراد جامعه آماری بالغ بر 784معلم و 6749 دانش آموز بودند. 897 دانش آموز و 897 معلم می باشد. ما برای دانش آموزان و معلمین 897 نفر را در نظرگرفتیم. / حجم نمونه به دست آمده معادل 88این تحقیق از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی همبستگی است و به دلیل این که داده ها دریک زمان خاص جمع آوری شده اند از نوع مقطعی است. در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات درباره مبانی نظری و ادبیات موضوع ازروش مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی استفاده شده است. هم چنین داده های اصلی برای آزمون سوال های تحقیق، به صورت میدانی و بااستفاده از پرسش نامه جمع آوری شد. در پژوهش حاضر، از نمونه گیری طبقه ای استفاده شده است؛ جهت پاسخگویی به پرسشهای تحقیق وبه منظور گردآوری اطلاعات موردنیاز ازپرسشنامه استفاده شده است . در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از ابزارهای استاندارد زیر استفاده شده است: الف( پرسشنامه نگرش سنج خلاقیت معلمان افضل السادات حسینی ب( پرسشنامه خلاقیت سنج تصویری تورنس فرم B در راستای انجام این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های آمار توصیفی)میانگین، توزیع فراوانی و انحراف معیار( و آماراستنباطی )تحلیل کو واریانس( استفاده شد. در تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهش حاضر، به تهیه و تنظیم جداول توزیع فراوانی و محاسبه درصدمعتبر و ترسیم نمودار ستونی هریک از سؤالات ویژه تحقیق، با استفاده از نرم افزار SPSS پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده این است که: در سطح خطای 5 درصد 1 بین نگرش معلمان نسبت به خلاقیت دانش آموزان رابطه معناداری وجوددارد. 2( بین نگرش معلمان با ابتکار خلاق دانش آموزان رابطه معنا داری وجود دارد. 3( بین نگرش معلمان با بسط خلاق دانش آموزان رابطهمعنا داری وجود دارد. 4( بین نگرش معلمان با سیالی خلاق دانش آموزان رابطه معنا داری وجود ندارد. 5( بین نگرش معلمان با انعطاف پذیریخلاق دانش آموزان رابطه معنا داری وجود دارد.
- Abstract
- Abstract Purpose : This study was conducted to examine the subject of the relationship between teachers' attitudes towards creativity and creativity elementary students of Kohkilouye city the province of kohgiluyeh va boyer- ahmad . Objectives: Specific objectives of this study were: to identify the status of teachers 'attitudes towards students' creativity and to identify the level of student creativity. Method: The statistical population consisted of elementary school teachers and students of the school. The sample size was calculated using Cochran formula which is calculated as 18/160 students and 160 teachers. We have considered 160 students and teachers. This research aims to investigate practical. And the method of data collection is a cross-sectional correlation. Data collected by the library and the Internet to theoretical studies and literature. Stratified sampling method was used for sampling. The original data were collected to test the research questions in a field by using a standard questionnaire: A) Afzal Sadat Hosseini creative teachers' attitudes questionnaire B) Torrance creative visual gauge Form B Data analysis: Techniques for data analysis was performed using descriptive statistics (measures of central tendency and dispersion) and after checking data normality using the Kolmogorov - Smirnov and then inferential statistics were examined using correlation analysis. Results: The results of this study indicate that: 1) The 5% error level between teachers' attitudes towards pupils there is meaningful relation creativity. 2) The attitudes of teachers and students there is meaningful relation a creative initiative. 3) The attitude of teachers and students there is meaningful relation a creative extension. 4) The attitude of teachers with creative fluid, there is no significant relationship between the students. 5) The attitude of teachers and students there is meaningful relation creative flexibility. Key words: attitude, creativity, teachers, students