عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه یادگیری سازمانی و توانمندسازی نیروی انسانی در سازمانهای مردم نهاد



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه یادگیری سازمانی و توانمندسازی نیروی انسانی در سازمانهای مردم نهاد" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 405;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67876
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳

    تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه ی یادگیری سازمانی وتوانمندسازی نیروی انسانی در سازمان¬های مردم¬نهاد کودک و نوجوان شهر تهران انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق را 192 نفر از افراد داوطلب تشکیل می‌دهند ، که حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران تعداد 128 نفرمحاسبه گردید. با عنایت به هدف تحقیق مقرر گردید پرسشنامه بین افراد مذکور به گونه ایی که روش نمونه گیری تصادفی ساده رعایت گردد، توزیع شود.به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسش‌نامه استاندارد توانمندسازی اسپریتزر و میشرا، پرسش‌نامه یادگیری سازمانی نیفه استفاده شد. روایی پرسش نامه ها توسط اساتید محترم مورد تایید قرار گرفت وپایایی پرسش نامه هابا استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسش نامه یادگیری سازمانی وتوانمند سازی به ترتیب 93/0و94/0بدست آمد .به منظور تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از نرم افزار آماری spss و روش های آمار استنباطی(ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون رتبه علامت ) استفاده شده است.هم چنین برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده شد.یافته های پژوهش نشان دادکه برای مولفه احساس اعتماد بیشترین همبستگی و مولفه احساس شایستگی کمترین همبستگی را دارند و بین توانمندسازی ومولفه های آن ( معنادار بودن ، احساس شایستگی ، احساس خودمختاری ، موثربودن، احساس اعتماد)با یادگیری سازمانی رابطه مستقیم ومثبت وجود دارد، که میتواند مبنایی برای تدوین راهبردهای مناسب منابع انسانی در زمینه یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی داوطلبان باشد و سازمان های مردم نهاد با بهره گیری از نتایج حاصله ، می توانند گامی موثر در جهت توسعه و ارتقای هر چه بیشتر سازمان بردارند.
    Abstract
    The present study is done with the purpose of investigating organizational learning and human force empowerment relation in the Tehran city child and adolescent people-made organizations. The research method has been the descriptive and in the correlated form. The research population includes 192 volunteer individuals , the sample number was calculated 128 individuals by using Cochoran formula. With respect to the research purpose was determined, the questionnaire was distributed among the forenamed individuals such that the simple random sampling method was observed. To measure the used variables in the research, two empowerment standard questionnaires Spriterz and Mishra, Niphe organizational learning questionnaire were used. The questionnaires validity was confirmed by the honorable masters, the questionnaires stability were obtained 0.93 and 0.94 by using Cronbach alpha for organizational learning and empowerment questionnaire. To analyze the obtained data, it has been used SPSS software and inferential statistics methods( Spearman correlation coefficient and mark grade test). Also it was used Kolmogorov-Smirnoff test to investigate the normal form of variables distribution. The research findings showed that there are the highest correlation for reliability and the lowest correlation for competence feeling. There is a direct and positive relation between empowerment and its components ( significant ,competence feeling , self-determined feeling, being effective, reliability), which can be a base to formulate appropriate strategies of human resources in the field of organizational learning and volunteer psychology empowerment, so the people-made organizations can improve the organization to develop and promote it more with the use of the obtained results.