مطالعه رابطه بین سرمایه اجتماعی ،تسهیم دانش و عملکرد سازمانی در شرکت سایپا
- رشته تحصیلی
- مدیریت MBA - مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 309;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66733
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- کاملیا پزشکی
- استاد راهنما
- عباس نرگسیان
- چکیده
- همواره یکی از مسائل مهم و پراهمیت در صنایع خودروسازی سایپا، بهبود و ارتقای عملکرد و افزایش بهره وری در کارکنان و سازمان بوده است. یکی از راه هایی که می توان بهره وری و اثربخشی صنایع خودروسازی سایپا را در این شرایط افزایش داد، تولید، تسهیم و انتقال دانش در بین کارکنان می باشد. توسعه و گسترش دانش در سازمان ایجاب می کند که به سرمایه اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشیم. به همین منظور، این تحقیق به بررسی سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در صنایع خودروسازی سایپا می پردازد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان صنایع خودرو سازی سایپا تعداد 500 نفر می باشد. برای محاسبه حجم نمونه آماری، از فرمول کوکران استفاده شده و تعداد نمونه 217 نفر مشخص شده است. روش نمونه گیری، تصادفی ساده می باشد. روش جمع آوری داده ها، میدانی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استادارد برگرفته از تحقیقات تایگو (2013) بوده است. این تحقیق از نظر نوع توصیفی، از نظر هدف کاربردی است. در این تحقیق به منظور توصیف آماری و فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی و متغیرهای تحقیق از آمار توصیفی و هیستوگرام با استفاده از نرم افزار spss20 استفاده خواهد شد. در این تحقیق به منظور ارائه مدل عملیاتی و بررسی مدل تحقیق، از روش معادلات ساختاری و به منظور روایی سنجی پرسشنامه، از روش تحلیل عاملی با نرم افزار lisrel 8.8 استفاده شد و سپس ضرایب مسیر و معنی داری آنها بررسی و تجزیه و تحلیل خواهد شد. نتایج تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی ساختاری، رابطه ای و ساختاری بر تسهیم دانش، اثر مثبت و معناداری دارند. همچنین سرمایه اجتماعی ساختاری، رابطه ای و ساختاری بر انتقال دانش، اثر مثبت و معناداری دارند و تسهیم دانش و انتقال دانش نیز بر عملکرد سازمانی، اثر مثبت و معناداری دارند.
- Abstract
- One of the important issues in Car Manufacturing industry of Saypa, has always been improving and promoting of performance and increasing of productivity of employees and organization. One of the ways in order to increase the productivity and effectiveness of Saypa Car Manufacturing, can be producing, sharing and transmitting of knowledge among employees. Development of Knowledge in organization calls for paying special attention to social asset. Thus this research aims to investigating social asset and knowledge management and organizational performance in Saypa car manufacturing industries. Statistical population in this research is saypa’s staff who are 500 people. For calculating the statistical sample’s volume, Kochran formula has been used and the sample’s number is specified as 217 people. Sampling method is simple random. Also, method of gathering data is Field and means of gathering data have been standard questionnaire derived from Taigo research (2013). This research, from the type, is descriptive and from the aim is practical. In this research, for statistical and frequency description of demographic variables and research variables, descriptive statistic and histogram using SPSS 20 software will be used. In this research, in order to presenting practical model and investigating research model, structural equation modeling and in order to validation of questionnaire, factor analysis using Lisrel 8.8 software have been used and then, path coefficients and their meaningfulness will be investigated and analyzed. The results of this research show that structural social asset, relationship and structural have had a positive and meaningful effect on knowledge sharing. Also, structural social asset, relationship and structural have had a positive and meaningful effect on knowledge transfer. Furthermore, knowledge sharing and knowledge transfer have had a positive and meaningful effect on organizational performance.