عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی خوابگاههای شبانه روزی دهدشت



    دانشجو در تاریخ ۰۶ دی ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی خوابگاههای شبانه روزی دهدشت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67264;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2294
    تاریخ دفاع
    ۰۶ دی ۱۳۹۳
    دانشجو
    سپیده فتحی
    استاد راهنما
    الهه حجازی موغاری

    پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی خوابگاه های شبانه روزی شهر دهدشت انجام شد. جامعه آماری، دانش‌آموزان دختر دبیرستانی ساکن در خوابگاه های شبانه روزی شهر دهدشت در سال تحصیلی93-92بودند. روش پژوهش آزمایشی بود. نمونه پژوهش،40 دانش آموز دختر مقطع دبیرستان بودند که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای، انتخاب و با روش تصادفی به گروه‌های آزمایشی و کنترل گمارده شدند (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل). برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش، مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا بود. داده‌های بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.. . نتایج حاکی از تفاوت میانگین دو گروه در پس¬آزمون وپی گیری بود به عبارت دیگر نتایج حاکی از افزایش سازگاری اجتماعی کلی و برخی از ابعاد آن (مهارت های اجتماعی و روابط اجتماعی) و کاهش گرایش ضد اجتماعی در گروه آزمایش بود لذا توجه به آموزش مهارتهای زندگی به مثابه مهارت‌های زیربنایی سلامت روان می‌تواند رویکردی مؤثر در میزان سازگاری اجتماعی باشد. کلید واژه‌ها: مهارتهای زندگی، سازگاری اجتماعی، دانش‌آموزان
    Abstract
    Effectivity of life skills training on the social adjustment of dehdasht city highschool girls residing in hostel dormitories. Abstract: This research has been performed,accourding to the goal of life skills effection on social adjustment of dehdasht city highschool girls residing hostel dormitories.statistic society,were highschool girl students residing in hostel dormitories of dehdasht city in 1392-1393 educating years.the research method was experimental and the samples of researching were 40 girl students from highschool,whom were randomly selected by multistage sampling method ,and they were placed in experiment group and control group(20 students in experiment group and 20 students in control group) the schedule of life skills training was applied to the experiment group.researching tools was society adjustment scale of california .obtained informations were frequentative analyzed by variance analysis statistic method.the results indicated diffrence bethween average in 2 groups,after exams and followings. in other words,the results demonstrated increasing of total social adjustment,and some other dimensions,(social skills and social connections),and reduction of antisocial tendencies in experiment group.also attention to life skills training,as basis skills of mental healthy,is able to be an effective performing at mesure of social adjustment. Keywords: life skills; social adjustment and social intimac; student