عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه توانمندی و خلاقیت مدیران مدارس مقطع متوسطه ناحیه ۱ و ۲ شهر شیراز سال تحصیلی ۹۳-۹۲



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه توانمندی و خلاقیت مدیران مدارس مقطع متوسطه ناحیه ۱ و ۲ شهر شیراز سال تحصیلی ۹۳-۹۲" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65149
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    سیدمحمد میرکمالی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه توانمندسازی و خلاقیت مدیران مدارس مقطع متوسطه ناحیه یک و دو شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است که از جامعه 235 نفری مدیران، حجم نمونه به تعداد 146 نفر با استفاده از فرمول نمونه¬گیری کوکران و روش نمونه¬گیری طبقه¬ای با اختصاص متناسب، انتخاب شد. جهت جمع¬آوری داده¬ها از دو پرسشنامه محقق ساخته توانمندسازی با پایایی(90/0?=) و خلاقیت مدیران با پایایی(82/0?=) استفاده شد. داده¬های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون،t تک نمونه¬ای، تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل مقایسه دوتایی و رگرسیون گام به گام و ... تحلیل شد. نتایج نشان داد توانمندسازی و خلاقیت مدیران مدارس مقطع متوسطه ناحیه یک و دو شهر شیراز با ضریب(35/0r=)، در سطح آلفای(01/0) با یکدیگر رابطه مثبت و معنا¬داری داشته است. نتایج t تک نمونه¬ای نشان داد، میانگین توانمندسازی و خلاقیت مدیران بالاتر از حد متوسط بوده است. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد، از میان مولفه‌های توانمندسازی، استقلال و آزادی عمل، مشارکت در تصمیم گیری، نظام پاداش، سهیم نمودن در اطلاعات، در دسترس قرار دادن منابع و اعتمادسازی با خلاقیت همبستگی چندگانه معنی¬داری داشته است. کلید واژه ها: توانمندسازی، خلاقیت، مدیران مدارس، شهر شیراز
    Abstract
    ABSTRACT This study aims to investigate the relationship between empowerment and creativity of high school principals in districtes 1&2 of Shiraz in the academic year 2012-2013. The data is collected using two researcher made questionnaires (empowerment, ?=0.90 and creativity, ?=0.82) using a descriptive-correlation method. The statistical population includes 235 principals of which a sample of 146 principals is selected using Cochran's sample size formula and the stratified sampling method. To analyze the data, kolmogorov-smirnov test, Pearson’s correlation coefficient, independent one-sample t-test, one way ANOVA, binary comparison and stepwise regression are used. The results indicate that there exists a significant positive correlation of 0.35 between high school principals’ empowerment and creativity. The t-test results show that the means of empowerment and creativity are above average. The results of stepwise regression show that between empowerment’s factors, independence and latitude, participation in decision making, reward system, information sharing, making resources accessible and trust building, have significant multiple correlation with creativity. Keyword: Empowerment, Creativity, Principals, Shiraz