عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر آموزش مدل تفکر انتقادی ریچاردیل بر تفکر انتقادی دانش آموزان ژسر در درس مطالعات اجتماعی ژایه اول متوسطه شهر تهران
- رشته تحصیلی
- تحقیقات آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41087;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1429ع
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۸۷
- دانشجو
- نوشیروان محمدی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مدل تفکر انتقادی ریچارد پل بر روی تفکر انتقادی دانش آموزان بود. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان پایه اول مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 88-87 بود که از این جامعه نمونه ای به حجم 66 نفر به صورت تصادفی انتخاب و از طریق گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. درس مورد تاکید در این روش مطالعات اجتماعی بود. روش تحقیق شبه آزمایشی و طرح تحقیق دو گروهی ناهمسان با پیش آزمون و پس آزمون بود. ابزار گرد آوری داده ها آزمون تفکر انتقادی واتسون و گلیسر و آزمون تمایل به تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. جهت تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی ( شاخص های مرکزی،پراکندگی و نمودار ها) و در آمار استنباطی از تکنیک تحلیل کوواریانس جهت بررسی سوالات استفاده شد. نتایج بیانگر آنند که: 1. آموزش مدل تفکر انتقادی پل بر تفکر انتقادی و ابعاد آن در دانش آموزان دارای اثر معنی دار در سطح 01/0P< بود. 2. آموزش مدل تفکر انتقادی پل بر تمایل به تفکر انتقادی در دانش آموزان دارای اثر معنی دار در سطح 05/0 p<نبود. اما آموزش مدل تفکر انتقادی بر سه بعد تحلیل گری، کنجکاوی و جستجو گری حقایق در سطح 01/0P< دارای اثر معنی دار بود. 3. آموزش مدل تفکر انتقادی پل بر درس مطالعات اجتماعی سال اول دارای اثر معنی دار در سطح 01/0P< بود.
- Abstract
- Investigation the effect of Richard Paul's model for critical thinking into social science course on student's ability to critical thinking at tenth grade of high schools in Tehran Mohammad Ali Mirzabigi, Ph.D. Assistant professor, University of Tehran Masoud Gholamali Lavasani, Ph.D. Assistant professor, University of Tehran Noshirwan Mohammadi, M.A. University of Tehran Abstract: This study investigated the effect of integrating Richard Paul's model for critical thinking into social science courses on tenth grade of high school student's ability to think critically. Two class were randomly selected by multi _ stage sampling as experimental group (n=36) and control group (n=30). The experimental group received approximately 11 section instruction over the semester in using Paul's model .In addition, the model was integrated into a series of assignment classroom activities. The control group was taught in traditional manner. We use Watson & Glaser critical thinking test and social science content exam for gathering data. The statistical analyses were done with ANCOVA using pretest as covariates. The result showed that instruction Richard Paul critical thinking model have significant effect on student's critical thinking and subscales of critical thinking. Also the experimental group score on social science content exam were significantly higher than control group. Key words: thinking, Richard Paul's critical thinking model, instruction, social science.