عنوان پایان‌نامه

سرمایه های تحولی و درگیری تحصیلی:نقش واسطه ای تاب آوری تحصیلی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سرمایه های تحولی و درگیری تحصیلی:نقش واسطه ای تاب آوری تحصیلی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66846;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2277
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳

    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای متغیر تاب¬آوری تحصیلی در رابطه سرمایه¬های تحولی با درگیری تحصیلی است. به این منظور 150 دانش¬آموز دختر پایه دوم و سوم هنرستان¬های شهر قم به روش نمونه¬گیری تصادفی انتخاب شدند و به سه پرسشنامه سرمایه¬های تحولی، تاب¬آوری تحصیلی و درگیری تحصیلی پاسخ دادند. تحلیل داده¬ها به روش تحلیل مسیر انجام شد. روش تحلیل مسیر برازش خوب مدل را نشان داد. بر اساس نتایج این تحلیل، متغیر مستقل سرمایه¬های تحولی بیرونی –بعد خانواده و بعد سایرین- دارای اثر مستقیم بر درگیری تحصیلی- بعد رفتاری- بود. متغیر سرمایه¬های تحولی بیرونی-همه ابعاد- اثر مستقیم معنادار بر تاب¬آوری تحصیلی دارد و به واسطه تاب¬آوری تحصیلی تاثیر غیر مستقیم بر همه ابعاد درگیری تحصیلی دارد. بین تاب¬آوری تحصیلی و درگیری تحصیلی-در همه ابعاد ارتباط معنادارو مثبت وجود دارد. به طور کلی نتایج بیانگر نقش واسطه ای متغیر تاب آوری تحصیلی در رابطه با سرمایه های تحولی بیرونی و درگیری تحصیلی هستند. کلیدواژه ها: سرمایه های تحولی بیرونی، خانواده، مدرسه، تاب آوری تحصیلی، درگیری تحصیلی
    Abstract
    abstract The aim of this research is the investigation of mediating role of academic resilience in relation to developmental assets and academic engagement. For this aim, 150 students in high schools of Qom city were selected and reply to three scales of academic resilience, academic engagement and developmental assets. For analysis, structural equating model was used and showed good fitness. According to this analysis, developmental assets as independent variable had direct effect on academic engagement (Behavioral dimension) Developmental assets (all dimension) had significant direct effect on academic resilience and by mediating of academic resilience had indirect effect on academic engagement (all dimension) Keywords: developmental assets, family, school, academic resilience, academic engagement