عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه میان نیازهای اساسی روان شناختی و خود شناسی با خود تنظیمی یادگیری و هیجانی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه میان نیازهای اساسی روان شناختی و خود شناسی با خود تنظیمی یادگیری و هیجانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67604;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2331;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2331
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    ندا فرجی

    چکیده: با توجه به نقش مهم خودتنظیمی در بهزیستی و کارآمدی اشخاص، شناخت عوامل زمینه ساز آن ضروری می¬نماید. در همین راستا این پژوهش به بررسی نقش میانجی خودشناسی در رابطه¬ی میان نیازهای اساسی روان¬شناختی، و خودتنظیمی یادگیری و هیجانی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران پرداخته است. این پژوهش از نوع همبستگی بوده و 230 دانشجو (121مرد و 109زن) که به روش نمونه¬گیری طبقه بندی شده تصادفی برگزیده شدند پرسش¬نامه¬¬های نیازهای اساسی روان¬شناختی ، خودشناسی ، تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و خودتنظیمی یادگیری (MSLQ) را تکمیل نمودند. یافته¬های پژوهش نشان داد که برآورده شدن نیازهای اساسی روان شناختی با خودتنظیمی یادگیری و خودتنظیمی هیجانی همبستگی مثبت معنادار دارند. همچنین در رابطه میان نیازهای اساسی روان-شناختی و خودتنظیمی هیجانی خودشناسی نقش میانجی دارد. این پژوهش نشان دهنده¬ی ارزش پیش بینی¬کنندگی نیازهای اساسی روان¬شناختی روی خودتنظیمی یادگیری و هیجانی می¬باشد. همچنین نقش میانجی و تعدیل کننده¬ی خودشناسی را در رابطه میان نیازهای اساسی و خودتنظیمی هیجانی نشان می-دهد. کلید واژه¬ها: نیازهای اساسی روان¬شناختی، خودشناسی، خود تنظیمی یادگیری، تنظیم شناختی هیجان
    Abstract
    Abstract With respect to the important role of self-regulation the aim of this research was to examine the potential effects of self-knowledge in the relationship between basic psychological needs and learning and emotional self-regulation. Through carrying out a correlational study, 230 students were selected via randomclassificationsampling The tools included Basic PsychologicalNeeds Scale, Integrative Self-Knowledge Scale,Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Performance Questionnaire and data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis. Findings revealed a significant positive correlation between basic psychological needs with self-regulationlearning and cognitive emotion regulation strategies. As substantiated through data analysis, therelationship betweenbasic psychological needs and cognitive emotion regulation strategieswasmoderated by self-knowledge. It canbe concluded that the relationship betweenbasic psychological needs and emotional self-regulation is not simply linear and potentially influenced by self-knowledge. Keywords: Basic PsychologicalNeeds, Self-Knowledge, self-regulation learning, Cognitive Emotion Regulation.