رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان: بررسی نقش میانجی گر انگیزش تحصیلی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66510
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- لیلا عمادپور
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه¬ی میان حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان با بررسی نقش میانجی¬گر انگیزش تحصیلی است. به این منظور 390 دانش آموز دختر پایه های دوم و سوم دبیرستان، بصورت تصادفی و به روش خوشه ای چندمرحله ای از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش، پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (1980)، حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986) و مقیاس اصلاح شده انگیزش تحصیلی هارتر (1981) مورد استفاده قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از ضرایب همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد حمایت اجتماعی ادراک شده به طور مستقیم بر بهزیستی روانشناختی و انگیزش تحصیلی اثر مثبت معنادار دارد. حمایت اجتماعی ادراک شده با انگیزش درونی همبستگی مثبت و معنادار داشته و بین انگیزش درونی با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معنی دار می باشد. تحلیل مسیر داده ها نشان داد حمایت اجتماعی ادراک شده می تواند به طور غیر مستقیم با نقش واسطه ای انگیزش تحصیلی بر بهزیستی روانشناختی اثر داشته باشد. . حمایت اجتماعی ادراک شده 13درصد از انگیزش تحصیلی را تبیین می کند و حمایت اجتماعی ادراک شده و انگیزش تحصیلی 37درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی را پیش بینی می کنند. با توجه به یافته ها می توان بیان کرد که والدین، دوستان و دیگران باید نقش حمایت کننده داشته باشند تا بهبود بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان تسهیل شود. واژه های کلیدی: بهزیستی روانشناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده، انگیزش تحصیلی
- Abstract
- Abstract The aim of this survey was to study the relation between perceived social support and psychological well-being in students with study the mediating role of academic motivation. For this purpose 371 girls in sophomore and junior high schools were selected by random and multi stage cluster sampling from Tehran city high school districts. For the survey of research variables, the Ryff psychological well-being questionnaire (1980), the social support of Vax and the others (1986) and the modified scale of academic motivation of Harter (1981) was used. Correlation and path analysis were used for data analysis. The results showed that the perceived social support has directly a significant positive effect on the psychological well-being and academic motivation. The perceived social support has positive and significant correlation with intrinsic motivation. The relation between intrinsic motivation and psychological well-being is positive and significant. Path analysis showed that perceived social support may indirectly affected by mediating role of academic motivation on the psychological well-being. Perceived social support explaining the 13% of academic motivation. perceived social support and academic motivation anticipating the 37% of psychological well-being changes. According to the findings it can be stated that, parents, friends and the others should play a supporting role to improve students’ psychological well-being is facilitated. Key words: psychological well-being, perceived social support, academic motivation