عنوان پایان‌نامه

تعیین اثر بخشی آموزش گروهی بخشایشگری بر کاهش پرخاشگری و افزایش همدلی عاطفی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تعیین اثر بخشی آموزش گروهی بخشایشگری بر کاهش پرخاشگری و افزایش همدلی عاطفی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67011;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2288
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    مهسا رشیدی
    استاد راهنما
    باقر غباری بناب

    چکیده هدف: این پژوهش به‌منظور تعیین اثربخشی آموزش گروهی بخشایشگری بر کاهش پرخاشگری و افزایش همدلی عاطفی دانش آموزان دختر دوم دبیرستان انجام گرفت.روش: برای این منظور از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای استفاده شد، به‌طوری‌که از میان مناطق آموزش‌وپرورش شهر تهران یک منطقه به‌طور تصادفی انتخاب و از میان مدارس آن منطقه یک مدرسه انتخاب و به‌طور تصادفی از میان کلاس‌های پایه دوم یک کلاس 25 نفری گروه کنترل و یک کلاس 25 نفری گروه آزمایش را تشکیل دادند. برای گروه آزمایش 10 جلسه¬ی 90 دقیقه¬ای برنامه آموزش بخشایشگری انجام گرفت. برای آزمون فرضیه¬های پژوهش از طرح نیمه آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. ابزار: برای اندازه‌گیری میزان پرخاشگری آزمودنی¬ها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری و برای اندازه‌گیری میزان همدلی عاطفی آزمودنی¬ها از مقیاس همدلی عاطفی مهرابیان و اپستین استفاده شد.یافته‌ها: تحلیل داده¬ها با استفاده از تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان داد که آموزش بخشایشگری بر کاهش پرخاشگری کلی و ابعاد پرخاشگری (فیزیکی، کلامی، خشم و خصومت) و افزایش همدلی عاطفی تأثیر داشته است. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های حاضر با حمایت از نظریه بخشایشگری اهمیت آموزش بخشایشگری را در کاهش پرخاشگری و افزایش همدلی عاطفی نشان می‌دهد و به‌کارگیری آموزش بخشایشگری در مدارس می‌تواند به بهبود پرخاشگری و همدلی دانش آموزان کمک کند.
    Abstract
    Abstract Objective: this study aim to the effectiveness of forgiveness education program on reduction of aggressor and enhancement of emotional empathy in high school girl student in second grade. Method: the research method used in this study is a multistage sampling.the number of samples was 50 students. A class of 25 students formed the control group and a class of 25 students formed the expriment group. For experiment group 10 session forgiveness education program presented and used semi experimental design (pretest- posttest design with control group). In this study used of Buss-Perry Aggression Questionnaire and Mehrabian and Epstein Empathy Scale. Results: statical analysis using covariance showed that compared to the cpntrol group, aggression both physical and verbal, anger, and hostility in the experimental group significantly decreased and showed that compared to the control group emotional empathy in the experimental group significantly increased. Conclusion: the study findings revealed that forgiveness education program can significantly reduce aggression and increase emotional empathy. Keyword: Forgiveness Education, Aggression, Empathy