عنوان پایاننامه
بررسی اثر بخشی بازآموزی اسناد بر درگیری تحصیلی و سبکهای اسناد دانش آموزان دختر پایه سوم هنرستان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65268;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2237
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- اکرم حسینی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی اثربخشی «بازآموزی اسناد» به روش ABCDEF بر «درگیری تحصیلی» دانش¬آموزان است. بدین منظور تعداد 50 دانش¬آموز دختر (25نفر گروه آزمایشی و 25نفر گروه کنترل) از پایه سوم هنرستان انتخاب شدند. روش تحقیق آزمایشی همراه با پیش¬آزمون ـ پس¬آزمون است. در ابتدا از هر گروه پرسشنامه¬های تعیین سبکهای اسنادی (ASQ) و درگیری تحصیلی گرفته شد. سپس گروه آزمایش به مدت 2 ماه در 8 جلسه 2 ساعته تحت بازآموزی اسنادی به روش ABCDEF که شامل تشخیص باورهای کارآمد و ناکارآمد، شناخت و دسته¬بندی افکار، توانایی شناسایی باورهای اشتباه، پذیرش ماهیت دگرگون¬پذیری باورها، افزایش توانمندی در زمینه بازسازی شناختی قرار گرفت. پس از اتمام آموزش، پس¬آزمون ASQ و درگیری تحصیلی از طریق آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت بررسی فرض همگنی واریانسهای دو گروه در نمرات پیش¬آزمون دو متغیر آزمون لوین¬، بکار رفت. نتایج کواریانس نشان داد که پس از دوره آموزشی، از میزان نمره اسناد منفی در گروه آزمایشی کاسته و بر میزان نمره اسناد مثبت اضافه شده(05/20P) . همچنین نتایج نشان داد که بازآموزی اسنادی به روش ABCDEF بر درگیری تحصیلی اثر مثبت دارد. واژه¬های کلیدی: سبکهای اسناد، بازآموزی اسناد، درگیری تحصیلی، بازسازی شناختی ـ روش ABCDEF
- Abstract
- ABSTRACT The main of the present study is to investigate the effect of attribution retraining ” with the method of “ A B C D E F ” on the “academic engagement and attribution styles” of students. To this aim, fifty female students were selected for this research from the third grade of vocation school, which were assigned into two groups of twenty-five participants, as control group and experimental group. The present study has an experimental pre-test/ post-design. At first, both groups took the determining questionnaires of attribution styles(ASQ) and academic engagement. Then, the control group was taught whit A B C D E F method of “attribution retraning” within two months, eight sessions- each session lasts two hours- which involves proper and improper beliefs changeability nature, ability incensement in the field of cognition rebuilding. Passing the instruction period, the result of ASQ post-test and academic engagement test were analyzed based on the Covariance analysis. In order to investigate the Covariance assumption of two variables for the pre-test scores, the Levin’s test was applied. The result of Covariance analysis showed that after the aforementioned period, the negative documents in two experimental groups change into the positive score(p<0.05).Furthermore, the result showed that the A B C D E F method of the attribution retraining had positive effect on “academic engagement”. Key Words :Attribution styles,Attribution retraining, , Academic engagement,Cognition Rebuilding,A B C D E F Method.