عنوان پایاننامه
خشونت نمادین برندهای تجاری
- رشته تحصیلی
- علوم سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3969;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71983
- تاریخ دفاع
- ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- هادی باشدجهرمی
- استاد راهنما
- سعید حاجی ناصری
- چکیده
- مساله مورد تبیین دراین رساله بررسی خشونت نمادین برندهای تجاری بر اساس نظریه پیر بوردیو می¬باشد. براین اساس، سوال رساله تحت این عنوان که «برندهای تجاری چگونه منجر به خشونت نمادین می¬گردند؟» بیان شده¬است. در پاسخ به این سوال و در مقام حل مسئله، فرضیه رساله با ساختار مفهومی زیر بیان گردیده¬است : برندهای تجاری با یکسان¬سازی حوزه¬ی فرهنگی منجر به اعمال خشونت نمادین بر سایر فرهنگ¬ها می¬گردند. به¬عبارت دیگر از آن¬جایی که خشونت نمادین نظام سرمایه¬داری از نظر بوردیو از راه رسانه و نظام آموزشی اعمال می¬گردد و با توجه به این¬که بنا برتعریف رسانه، برندهای تجاری را می¬توان یک نوع رسانه در نظر گرفت، در نتیجه می¬توان برندهای تجاری را یکی از راه¬های اعمال خشونت نمادین دانست که باعث یکسان¬سازی و تحمیل فرهنگ سرمایه¬داری بر دیگر فرهنگ¬ها می¬گردند. براین اساس در این رساله ضمن بررسی سنت¬های رسانه¬پژوهی، به روش¬های یکسان¬سازی فرهنگی در دو نظام مسلط قرن بیستم یعنی نظام کمونیستی{واقعا موجود} اتحاد جماهیر شوروی و نظام سرمایه-داری، بر اساس دو رمان 1984 جورج اورول و دنیای قشنگ نو آلدوس هاکسلی پرداخته خواهد شد. همچنین از طریق بررسی پنجاه برند معتبر جهانی نشان داده می¬شود که این برندها یکی از ابزارهای اعمال خشونت نمادین نظام سرمایه¬داری بر دیگر فرهنگ¬ها می¬باشند که نهایتا باعث یکسان¬سازی فرهنگی می¬گردند.